5. feb. 2016

Ukemeny 6/2016 Kinesisk Nyttår og Faste

Begynnelsen av  Februar er i følge Kinesisk medesin en fin tid å faste på,
faste/detox er fornuftig for å gi fordøyelsen en rens, hvil og ny energi.

I en ideel livsstil skulle det ikke være nødvendig,
men med dagens påkjenninger både fysisk og psykisk er det en god ide ;-)

For min del,
har jeg ikke vært fornuftig i matveien i Januar og det er på tide at jeg får renset systemet og får av de kiloene som har sneket seg på rundt magen,
har ikke råd til ny bukse !! ;-)
- i tilegg så er bakdelen ved å spise brød og kaker at alle leddene verker,
derfor legger jeg inn bl.a. gurkemeie og urter mot leddbetennelser.

Ukens forslag er å spise kinesisk mat i helgen,
det er jo Kinesisk Nyttår og jeg elsker Kinesisk mat ;-)

Lørdag


Forrett:


Laks i vårrull,
oppskrift HER
-som forrett trenger du ikke grønnsaker ved siden av,
men det er godt med en soyasaus til å dyppe i.




Hovedrett


Kylling/Kalkun i Sursøt Saus,
oppskrift HER

-servert med spinat





Søndag


Forrett:


Suppe med asiatisk sopp,
oppskrift HER




Hovedrett:


Sitronglasert Andebryst,
oppskrift HER




Dessert:


Banan i vårrull,
oppskrift HER





Mandag-Fredag
5 dagers lett faste/kroppsrens:

...deretter spise enkelt resten av uken og legge vekt på å rense fordøyelsessystemet
og pøse på med naturlig betennelseshemmende krydder og urter,
samt vitaminer og mineraler.


Frokost


Når man står opp er det lurt å drikke vann med sitron,
fin avslutning på tarmenes nattearbeid,
jeg blander dette i en blender og siler
(har du juicemaskin, på tide å bruke den)
det jeg siler jeg av putter jeg i smoothie'n til brunsj.



1/2 sitron BIO
Grønnkål (kan droppes)
 1 hvitløksbåt
 1 ss olivenolje
1/2 ts spirulina alger
1 ts vitamin C pulver
2 dl vann

Bland med litt kokt vann for en varmende morgendrikk, i god nok tid til å gå på do før du løper ut døra ;-)


Brunsj


Smoothie-grøt:

restene fra morgendrikken (sitron-hvitløk)
1 cm ingefær
1 hvitløkbåt
1 stang selleri
1 eple
10 cm agurk
1 ss olivenolje

Kjøres i kjøkkenmaskin til mos og spises sakte,
husk å tygge.


(du kan selvfølgelig lage andre typer smoothie,
men stangselleri er en god rensende grønnsak)



Lunsj


Grønnsakssuppe m/eggeplomme

Kok sesongens grønnsaker i kraft eller vann:
(til 4 porsjoner)

1 liter kraft/vann
4 gulrøtter
Det grønne fra en stangselleri
400 g grønnkål (kål)
1 purre (løk)
1 hode hvitløk
1 bunt persille
4 cm ingefærrot
4 røtter gurkemeie (eller 2 ts pulver)
kvernet pepper
1 ss provenceurter

Kokes opp og la trekke til grønnsakene er passe møre.
Serveres med en rå eggeplomme,
hvitten kan røres inn i suppen...






Middag



Grønnsaksuppe som til lunsj
 med ovnstekt Fisk, kalkun, innmat eller biff.






Drikke (forslag)



Golden milk  som du godt kan lage med kaffe,
oppkrift HER
Jeg drikker en kopp mellom frokost og brunsj,
samt en på ettermiddagen.




Vann og vann med C-vitaminpulver
(jeg blander 10 gram i 5 dl - surt)
-en om morgenen og en på ettermiddagen-

Chai Te HER




Te mot leddplager av urter,
oppskrift HER
(solbær, kjærringrokk, pilbark, brennesle, agurkurt, mynte)




 Rødvin ;-)

Vitamintilskudd:

Multivitamin
C-vitamin
B-kompleks ( + B3)
D vitamin
E Vitamin
Magnesium
Omega 3 
+
Mariatistel (støtter og renser lever)
t tilegg til hvitløk, ingefær og gurkemeie i maten.

Ta de fleste til lunsj, og de som du tar mye av kan du fordele utover alle måltidene,
tar du mye C-vitamin fordel det utover hele dagen.
Husk å ha litt fett i måltidet (olivenolje, ghee, kokosolje) så de fettløselige vitaminene og omega 3 får hjelp til å bli tatt opp i systemet...
.

Ha en fin uke :-)


.
En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...



På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)