29. des. 2015

Kamskjell Tartar

En liten enkel mellomrett i en lang meny,
eller til tapasbordet.



Tartar av Kamskjell

per person

1 stort kamskjell
smør/ghee
salt, pepper
1 ts olivenolje
dill

Stek kamskjellene i masse smør/ghee på svak varme i ca 1 minutter per side,
avkjøl i pannen ( kan også brukes rå).
Skjær kamskjellene i små terninger.
Bland litt salt og pepper med olivenolje og rør inn bitene.
Ha i små serveringsskåler, dekk til og sett kjølig til servering.

En dillkvist til pynt :-)

Mine ble servert med Champagnesorbet,
men det kan også serveres hver for seg.


Porsjonsstørrelse:

1 kamskjell er veldig lite og passer perfekt til en 12-retters, ved færre retter anbefaler jeg 3-5 per person. Til tapas - fingermat kan du lage 2-3 porsjoner av hvert skjell.



Alternativt kan du bruke andre skalldyr, torsk, krabbe, tropisk fisk etc.
Lutefisk rester .
Som nevnt behøver ikke kamskjellet  stekes, den kan serveres rå som til sushi.
Ferske kamskjell fryses i 24 timer hvis de skal brukes rå,
kjøpte frosne anbefaler jeg å steke da det gir litt smak.





Følg med for de neste rettene i 12- retters menyen,
som du kan se HER
i god tid til Nyttårsaften :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...



På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)