25. nov. 2015

Pot au feu + Le Petit Salé

...eller gryte ? men navnet betyr lite,
her ble det middag og middag og middag og sikkert litt rester ;)
...og det på rappen ;-)

Plutselig ble det vinter og det over natten,
fra 25 grader på ettermiddagen og sol til overskyet, regn, frostnetter og iskald vind fra nord :-(
Det er klart at det kunne ikke vare men hvorfor så brutal overgang ?
Fra å plukke modne tomater i hagen til frost...
Til og med huset har vondt for å ta overgangen,
varmen står på fullt og det er bare 19 grader og jeg fryser...

Derfor fikk jeg plutselig lyst på slik langtidskokt grytekjøtt med god kraft osv.
og side skjebnen ville det slik at vi måtte en tur til Mirepoix så var supermarkedet ikke langt unna:

Tok med alt som lar seg koke til suppe: saltet knoke, grytekjøtt og svorpølse (saucisse de couenne)

Vel hjemme puttet jeg alt i en gryte, på med vann og provencekrydder, kokte opp...
inn i ovnen på 100 grader og der fikk det stå til middag, ble ca. 8 timer.
...og da ble innetemperaturen også litt høyere hehe

Rett før middagstid, skrelte jeg noen gulrøtter en gammel rotgrønnsak 'panais' som var på tilbud
(dvs når græønnsakene blir litt myke - ufine selges de i store poser for en liten penge), litt blomkål og grønnkål. Noen øser saus ble kot opp med kokoskrem og deretter drysset med persille.




Kjempegodt og enkelt og siden vi bare er to kan jeg lage forskjellige middager eller lunsj hele uka...

...og lunsj dagen etter ble saus med litt kraft og litt av grønnsakene :-)



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)