8. nov. 2015

Juleforberedelser: Start tidlig = mindre stress

46 dager igjen til Jul,
det er lenge det !!!
-eller er det det ???




Jeg er opptatt av å jobbe med å ikke stresse da kontinuerlig stress får vårt kortisonnivå til å stige,
og det er ikke bra for oss da bl.a. blodsukkeret øker og det forstyrrer insulinbalansen og videre alle funksjonene i kroppen vår, resultatet er bl.a. at vi legger på oss...

Mitt antistressvåpen er å være forbredt og skrive lister,
da stress ødelegger minnekortet mitt ;-)
- bare å sette seg ned å skrive med en god kopp kaffe er antistress medesin, nbefales!

Derfor 46 dager før jul,
setter jeg meg ned og skriver en liste over hva som skal gjøres i de neste 46 dagene,
eller eventuelt litt mer overfladisk men da skriver jeg når jeg skal planlegge hva.

Her er min liste for å begynne å skrive liste hihi



-så slipper du å tenke ut hva du skal tenke på hvis du har lyst til å gjøre som meg ;-)



Her er den største utfordringen og de viktigste listene,
Lykkes du med denne går resten som en lek og
Juleforberedelsene blir en fornøyelse :-)

Stikkord til alt som må på plass før Jul:


Hva skal gjøres ? når ? av hvem ?
Hva må kjøpes-lages før jul ?
Viktige datoer + tradisjoner ?
Adventskalender (e) ?

Finn frem fjorårets Juleperm,
eller hvis du ikke har laget en se HER
link til lister på bloggen under 2014-desember


  • Kjøp et Juleblad for å komme i julestemning, eller ta frem ett fra tidligere år ;-)
  • Sette opp ett budsjett.
  • Skrive liste over innkjøp typisk jul og når 
  • bruk mat i fryseren så du får plass til ny mat
  • hva kan du lage på forhånd og fryse ned ? saus, farse, medisterkaker, julepølse, postei...
  • Skrive og sende julekort
  • Adventskalender(e), hjemmelaget ?
  • Gå på tur
  • Lage og kjøpe gaver
  • samle på reklame og aviser til innpakningspapir !
  • Kjøe inn glass, esker etc til hjemmelagde gaver
  • Pakke inn gaver
  • Sende pakker ?
  • Forberede menyer, julemat, kaker: samle oppskrifter i permen
  • Bake julekaker, lage julegodt
  • pepperkakehus
  • Lage julepålegg
  • Lage julepølser
  • Lage surkål, sennep, sylteagurk og rødbeter og annet  fermentert tilbehør
  • Handle inn julemat
  • Sjekk fjorårets julepynt, fornyelser ?
  • sjekk duk, servietter, dekketøy, glass etc
  • planlegg borddekorasjon, kos deg med å se på nettet etter ideer
  • Lage julepynt - juleverksted
  • Pynte til Jul
  • Juletre: hugge selv, kjøpe ? Kunstig, ekte ?
  • høre på julesanger
  • adventsfeiringer
  • Gå en ny tur ;-)











Kos dere i førjulstiden,
 uten å stresse ;-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
3) Pinterest og twitter off course, samt instagram,
men der er jeg ikke så flink da jeg ikke har mobiltelefon til å ta bilder...



I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)