8. sep. 2015

Kale Chips

Det florerer med oppskrifter på kale chips på alt av sunne blogger :-)
Så da måtte jeg bare teste,
har jo hagen full !!!
-ellers er det umulig å finne i butikkene her hvor jeg bor.

Du kan tørke de sakte eller steke de fort,
selvfølgelig anbefaler jeg saktemetoden (ca 120 grader i 50 min (?)),
eller enda bedre dehydrator eller ovnen på minste varme og heeele natten,
men her er en hurtigmetode.



Etter å ha testet på familien kan jeg ikke lyve å si at de kastet seg over dem som en pose potetgull,
men de tok til seg litt til og da er det vel bare vanen som må innføres.

I hagen ser den slik ut:



Jeg synes det er kjempegodt,
men bare det er salt så er det greit for meg...
...derimot ble det litt ujevnt stekt og noen litt tørrere en andre osv,
her er det ikke snakk om noe maskinlaget snacks med allverdens stabilisatorer ;-)



Holdbarhet er svært kort og det som ikke ble spist opp med en gang puttet jeg i neste rett jeg lagde.

Så nå når sannheten er på bordet, over til chips ;-)


Kale Chips

kaleblader
olivenolje
salt 
(evnt annet krydder)

Sett ovnen på 180 grader (varmluft),
vask og riv/klipp/kutt i mindre biter.
Ha i en bolle og dryss over olivenolje og salt,
rør og bland til det har fordelt seg
(eller dryss på rett på stekebrettet som meg)

Stek i 10 minutter og snu litt rundt på kålbitene,
stek videre i 5-10 minutter.








De skal tørke men ikke brenne, og de blir ikke alle supertørre likt ver det hele.


Verdt å prøve som alternativt snacks :-)

Ikke så dumt sammen med mat heller:



Kale er den mest næringsrike kåltypen vi har,
tenkte jeg skule skrive ned hva den inneholdt,
 men det er mye enklere å skrive ned det den ikke har:
B12 og vitamin D !

Kun en av de essensielle aminosyrene som ikke er komplett ('bare' 92%).
Fint forhold imellom omega 3 og 6,
summa sumarum kan du trygt spise kale hver dag :-)

Bonne Santé :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.


3 kommentarer:

  1. Grønnkål? Eller svartkål? Eller begge deler?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-)

      Jeg har brukt grønnkål, skal legge inn ett bilde fra hagen.

      Men ser når jeg søker på de to at begge deler er Kale, den som heter svartkål regnes som den med mest næring av noen og er litt bittrere, har ikke hatt gleden av å komme over den :-)

      Slett
    2. Jeg vet at det dyrkes og selges svartkål i området her i hvert fall :-)

      Slett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)