12. juni 2015

Pizza av surdeig

Stort sett går det veldig greit uten brød, pasta og pizza...
...men noen ganger får jeg skikkelig lyst på pizza,
noe rart med den flate middagen ;-)





En skikkelig god pizzadeig er jo langtidshevet,
gjerne i flere døgn så så mye gluten er det ikke igjen,
men så bruker man jo gjerne mel for å jevle ut.
Tenkte derfor å prøve med vanlig surdeig,
bare at mine deiger blir veldig løse etter hevinga og kan aldeles ikke knas og kjevles ut...
...derfor smørte jeg den ut ;-)

Surdeigpizza i langpanne

1 dl surdeig
1 dl vann(kefir)
1 dl olivenolje
ca. 4 dl mel (grovt + fint spelt og havre)
1 ts salt

Fyll:
tomatsaus med lever og kjøttdeig
løk
ost

Bland ingrediensene til deigen sammen og la stå 12-24 timer.
Sett ovnen på 210 grader (varmluft).
Smør deigen utover en bakepapirkledd langpanne.
Stek i 5 minutter,
ha på fyll: saus, løk og ost eller hva du måtte like.

Stek videre i 5-10 minutter til osten er smeltet og bunnen stekt.

Server med salat og en urtesaus.



Blir det rester er de flotte tapasbiter eller snacks dagen etter,
Pizzan kan selvfølgelig også lages med tanke på tapas.


.
Bon Appétit :-)

.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)