22. juni 2015

Peanut Butter - Peanøtt Smør

Mine søte store tenåringer fikk det for seg at de skulle ha peanut butter,
eller beurre du cacahuettes på Fransk...

Så tenkt så gjort,
to poser med peanøtter er handlet inn ;-)

Tenkte jeg skulle kjøpt de med skall,
men regnet med at de tok det som en dårlig spøk ;-)
...og det ble de litt mindre sunne som er ferdig ristet og saltet...
-neste gang jeg er i BIO shopen skal vi se om de finnes ubehandlede!

Resten er enkelt som en lek:



Peanut Butter

250 g peanutter
evnt. salt

Ha nøttene i en kjøkkenmaskin med kniv,
og hakk og kjør til det blir en jevn smøraktig blanding.

Jo mer du hakker jo mer oljete blir den,
lurt å stoppe i tide, 
tilsett eventuelt ett godt ekte salt hvis de ikke var saltet.

Brukes som smør eller eget pålegg.
Kult til små tapas og aperitifer,
enten du bruker brød eller andre grønnsaker som underlagg,
dipp er selvfølgelig en annen mulighet.
Ofte brukt i kakeoppskrifter, i sauser og gryter...


Inneholder bl.a.:
 B2, B3, B9, E, kalsium, kalium, jern, natrium, magnesium, sink, selen, kopper og fosfor.
-ca 46 % fett,  25%  proteiner og  ca 12 % karbohydrater,
i tilegg til vann og kostfiber.

Du kan godt blande inn persille, alger o.l. for å tilsette mer vitaminer og mineraler.

Hvis du som meg liker andre nøtter bedre,
kan dette fint lages med alle andre nøtter som inneholder fett 
og selvfølgelig en blanding av nøtter.
Husk at det kan være lurt å bløtlegge nøtter i vann med litt salt 
over natten for å drepe antinærings enzymer.

Bonne Journée :-)



.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)