27. mai 2015

Hjemmelaget Tørrgjær av Surdeig

Gjør surdeigslivet enklere og lag tørrgjær ;-)



-redd for å miste surdeigskulturen din...
-lyst til å ha den med på reise...
-lyst til å sende den rimelig og enkelt i posten...
-et opphold i bakinga eller på ferie og ingen til å mate...

Det er sikkert flere gode grunner til å lage tørrgjær,
men bare en av disse er vel nok til å sette igang omgående ;-)

Tørrgjær

2-4 ss surdeig
1 dl vann
2 dl mel

Rør surdeigen ut i vannet og tilsett mel til en tykk røre,
la stå noen timer (eller over natten) til den er ordentlig aktiv og blandingen har blitt tynnere.

Hell surdeigrøra bakepapir (på ett brett),
stryk den utover med slikkepott eler lignende,
tynt lag...

La stå og tørke til helt tørr,
tiden kommer ann på hvor tyk-tynn røra var og hvor tykt laget er,
jeg lar de stå ett par døgn for å være helt sikker på at det er ordentlig tørt.




Nå er det bare å smuldre den opp,
knus i maskin eller morter hvis du vil ha det til pulver,
jeg lot det være flakete...

Når du nå skal bruke tørrgjæren eller vekke opp surdeigen,
har du ett par skjeer i vann og lar det stå noen timer,
rør innimellom.

Når det er oppløst og begynner å boble kan du bruke den til å bake med eller mate den for å oppbevare den fersk som vanlig...






Hvor lenge den kan oppbevares slik,
det vet jeg ikke men min er nå ett par mnd og fortsatt fin.
Det viktigste er nok at den er ordentlig tørr og oppbevares tørt og mørkt.

Jeg har fortsatt surdeig som er fersk og jeg mater en gang i uken,
vel 3 faktisk ,
men trygt å vite at jeg har en reserve på lager 'just in case'....

Har du ikke surdeig ? Spør noen om å få,
eller les HER hvordan du lager din egen.



HER har du en grunnoppskrift på Brød bakt med surdeig.



Pannekakerøre på surdeig finner du HER
(stort sett det jeg bruer den til)




...og til dessert eller forrett er DISSE Beignets superpopulære :-)



:-)


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)