11. feb. 2015

Ren Viltpaté med Chili, hermetisert

Det fortsetter å komme villsvin og rådyrkjøtt inn på benken,
heldige meg :-D

...nå er fryseren full og jeg har ingen spekemuligheter,
da er det på tide å hermetisere ;-)



Fet Viltpaté med Chili

Ingredienser:

3 kg lever
3 kg kjøtt
4 kg fett/fett kjøtt

100 g salt
7 ss pepper
50 g timian, tørket
2 dl tørket ramsløk
30 g allehånde
2 ss muscatnøtt
5 ts chili-cayenne pepper

Du trenger:

ca 40 glass på ca 2 - 2,5 dl
stor kjele til hermetisering.
Kjøttkvern.

Skjær alt kjøttet i biter,
fettet kan du enten salte (med saltet i oppskriften) i 12 timer eller fryse ned på ett brett,
for at fettet skal være lettere å kverne, jeg gikk for saltet og lot det ligge fra lørdag til søndag, slik kunne jeg legge til eventuell fangst på søndag ;-)








Bland sammen alt av krydder,
du kan ta vekk og bytte ut som du ønsker,
f.eks. hadde enerbær vært lurt !
...og har du ikke tørket ramsløk så bruk vanlig fersk hvitløk.

Kvern lever, fett og kjøtt,
lurt å blande allerede nå,
men det er selvfølgelig fullt mulig å kverne hver for seg og blande til slutt.
(jeg bruker sstørste hullskiva for litt grov paté.)

Ettersom du kverner, kan du drysse på litt krydder,
ihvertfall hvis du lager 10 kg på en gang som her,
det er da lettere å få alt godt fordelt.







Når alt er ferdig kvernet,
blander du alt godt med hendene, jeg måtte bruke en langpanne og stor salatbolle for å få plass.

Nå er det viktig å smake på deigen, 
og den beste måten er å steke litt og teste, 
her var da lunsjen avklart ;-)

-husk at en gang kald smaker chili/pepper mye svakere enn når det er varmt,
spar derfor en liten bit så du kan smake kald...
...hvis du klarer å la den ligge da ;-)





En gang godt blandet er det bare å begynne å fylle glass.

Glassene må være rene,
hvis du vasker dem på minst 70 grader i oppvaskmaskinen holder det.
(de skal nå kokes i tre timer ;-)

Fyll glassene til 2 cm fra kanten, 
skru lokket normalt på,
altså ikke for løst og ei heller for hardt,
akkurat til det sitter :-)





Sett glassene i kjelen,
fyll så godt du kan, her blir det 7 x to høyder,
og ett mindre glass i 3 høyder.
Hvis du har for mye plass imellom må du sette inn ett annet glass for å 'sperre'...
Det skal fylles vann over så det dekker minst 3 cm over lokket.





Fyll på med lunkent/romtemperert vann,
og kok opp,
når det koker setter du ned varmen så det akkurat koker,
det behøver ikke å fosskoke...
La stå å koke i 3 timer før du avkjøler i vannet...
Ta glassene ut og se nøye på de alle,
har du brukt nye sylteglass er nok alt i orden,
men ved gjennbruk av glass med skrukork skal det ikke mye til før glasset tar inn vann.
Når du vipper på glasset skal du altså se at væsken rører på seg,
og at det er rom i dem,
hvis ikke er de fullt spiselige,
men egner seg ikke til lagring.


Jeg fikk hele 4 glass denne gangen som tok inn vann,
men så har jeg glassene fra flere år tilbake,
og hver gang glemmer jeg å kaste lokkene som ikke har virket,
ups det har jeg visst glemt i år også :-P

Glassene som var inntatt av vann ble åpnet og jeg lagde kjøttsaus til middag ;-)
Selv Chantelle som ikke spiser paté (lever) spiste med god appetitt :-D





Som dere skjønner tok det ett døgn før jeg var ferdig med mine 40 som ble til flere for å fylle den siste kjelen, fiskeoppskriftene kommer i egne innlegg ;-)




Hvis du nå lurer på hvorfor jeg ikke har blandet ut pateen, med mel, melk og egg...
...så er det fordi jeg ville prøve uten, mel og melk er det lenge siden jeg sluttet med og egg er forsåvidt ok, men er de nødvendige ? Nei!
Så lenge det er nok fett og den serveres kald holder denne pateen fint sammen :-)

på den annen side er det nok mye brukt mel og melk i Norge for å drøye kjøttet og for å mildne smaken,
men det er nok nye gamle tradisjoner og ikke slik man egentlig gjorde det for leeenge siden :-)

Ellers hadde jeg moro av å bruke timian som vokser vilt her håånd i hånd med villsvinet,
og vill hvitløk, selvom jeg ikke har funnet den i de dype skoger...
Angrer litt på att jeg ikke byttet ut allehånde med enerbær,
men den må ha gjemt seg bak eller villsvinet hadde allerede spist den opp,
men nå har jeg masse i reserve og neste gang blir det enerbær og da blir det så vilt det kan få blitt :-D

Har du mindre enn 10 kg er det bare å dele på ti og gange med antal kg,
en ss er 15 ml og en ts 5...

Pateen kan du selvfølgelig lage med svinekjøtt,
eller en god blanding av annet kjøtt, lever og fett !

.

Lykke til :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)





.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)