4. jan. 2015

Ukemeny 2/2015, Paleoutfordring uke 1

Januar er en naturlig måned å starte en Paleoutfordring, challenge, whole 30
-kall det det du vil ;-)

Poenget er å spise sunt og enkelt så kroppen får ut all 'forurensning' og kan fornye seg,
få orden på magen og kroppen tar vare på seg selv ;-)

Les HER for litt inspirasjon og HER for å vite mer om Paleo kosthold.


Å planlegge ukens meny gjør det lettere å lykkes og enklere å handle inn,
ikke minst er det bra for økonomien.

Denne måneden skal jeg bruke tid på hagen, bloggen og hestene mine og ikke på kjøkkenet ;-)
Det gjør det også lettere å holde seg til kostholdet !

Den enkleste måten å lage enkel mat hele uken og samtidig spise godt er å lage mye av maten ferdig,
jeg synes også det er lettere å ha mest fisk til lunsj og kjøtt til middag, eller bare egg :-)

Jeg handler en dag i uken og når jeg vil ha enkle middager,
steker jeg kjøtt for hele uken på en gang, fordel de forskjellige på ett stekebrett og stek i ovnen på 180-200 grader i 30 -45 minutter (ettersom hva du steker så klart)
hos meg kan det f.eks. være kalkunvinger, blodpølser, lammebog, kaninkjøtt....


Deretter er det bare å legge i bokser i kjøleskapet og det eneste jeg har å tenke på er grønnsaker,
jeg kjøper det som er i sesong (ergo billigere og kortreist), bruker det med kortest lagringstid først i uken osv.


Mandag og handledag...




Lunsj:
stekt lever, endivie, agurk, surkål, spirer, majones,







Middag:
Hvit Fisk, majones med grønnsaker i kraft







Tirsdag



Lunsj
Fiskerester blandet med majones, egg, endive, surkål, spirer
kraft

 Middag
Kjøtt stekt i ovnen med ovnstekte gulrøtter
(samtidig steker jeg kjøtt for resten av uken)




Onsdag


Lunsj
fiskelever, egg, endivie, surkål, spirer, kraft
HER lager jeg fiskelever.

Middag
Kjøttrester i panne med grønnsaker og kokosmelksaus




Torsdag


Lunsj
Kraftsuppe med egg og brokkoli, gurkemeie

Middag
Vill laks i panne med grønnsaker(alger) og en baconskive



Fredag




Lunsj
Fiskelever/egg/majones, endivie, paprika, surkål, spirer

Middag
Kraft m/kjøtt og grønnsaker: suppe



Lørdag


Lunsj
omelett med grønnsaker, surkål, endivie, spirer







Middag
Rådyrfilet med brokkoli





Søndag


Lunsj
Tunfisk , egg, diverse grønt, majones

Middag
Viltgryte: grytekjøtt, kraft, gulrot, gresskar




Ikke noe dessert eller bakeprosjekt denne uken ;-)

Det kan være lurt å planlegge å koke kraft,
se HER hvordan.


Majones må være hjemmelaget da kjøpt majones består av mye rart,
se HER hvordan.

Klarnet Smør er lov, så har du smør i kjøleskapet kan det være lurt å klarne det,
klarnet smør er fint å steke i og du kan bruke det som du ellers buker smør,
det er dessuten billigere enn kokosolje.
Se HER hvordan du gjør det.





Det er lurt å sette opp en handleliste med det du kan spise og bør ha i hus:

Kokosolje - klarnet smør (smør) til steking
Olivenolje, eplesidereddik og sitron til majones, dressing...
Nøtter og rosiner etc til snacks
Kjøtt og fisk
Egg
Grønnsaker og litt frukt
Urter og krydder
kaffe - grønn te - urtete

Som du ser blir det enkelt og handle og ikke alt for dyrt heller,
benytt deg mest av grønnsaker og frukt i sesong eller frosne.
Unngå alt som er ferdig laget !


Lag selv eller kjøp hos slakter og fiskehandler så du kan spørre om innholdet.
.

Følg med for gode råd til en Paleo livsstil,

ønsker dere alle en sunn og stressfri uke :-)

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)