24. jan. 2015

Indisk Te - varmende god i kulda :-)

Indisk te er en av mine favoritt-teer,
egentlig en av de få jeg lager meg bortsett fra Kombucha Te,
men det er jo litt annerledes...

...og som ingrediensene sier passer den godt om viteren ;-)

Indisk te er en krydret grønn te,
jeg lærte at den skulle være søtet og med melk i,
men ikke noe 'må være' her,
så min beste blanding for kropp og sjel er denne :


Indisk Te

-til 1 liter-

3 cm ingefærrot
3 cm curcuma/gurkemei
1 ss pepperkorn
1 kanelstang
10 knuste kardemommefrukter

1 ss grønn te

Kok opp ca 1 liter vann med krydder,
la småkoke i ti minutter før du slår av platen og har i grønn te,


La stå å trekke i 2 minutter og sil blandingen i en tekanne,
rett i kopper etc...






Vil du søte den passer honing eller ekte rørsukker bra,
og vil du ha i melk bruk heller kokosmelk eller nøttemelk...

Jeg tar ofte en kopp med en gang og det som blir kaldt halvblander jeg med kokende vann neste gang jeg får lyst på te, den kan godt stå på benken ett døgn, hvis du ikke bruker teblader men poser, kan du la krydderet ligge i vannet.





...varmende og antiforkjølelse te ! 



God Helg :)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)


I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)





.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)