19. des. 2014

Ukesmeny - Julen 2014

Denne uken glemmer vi alt om hva vi kan og ikke kan spise ;-)
Vi skal til Norge og nyte Norsk Julemat.

Siden jeg skal ta meg av det meste av Julematen,
har jeg planlagt alt godt på forhånd.

For å få tid til alt som jeg gjerne vil ha ferdig til Jul og samtidig nyte julen med familien,
er det nødvendig med en 'stram' timeplan som samtidig gir oss god tid til det som skal gjøres ;-)

For å få til det er det lurt å ha alt godt planlagt,
dere som følger bloggen har sett at jeg har laget en juleperm med ferdig planlagt budsjett, gavelister, salt og søt mat etc.

Dette for å gjøre all handlinga på en lang ettermiddag, 
søndagsåpent her kommer vi !!!

Deretter en dag til Julebakst.

Lille Julaften skal det hogges juletre,
pynte juletre og pakke inn pakker.



Julaften er det forhåpentligvis en Gåtur i snøvær (?),
julemat og disneyfilmer :-)
-bare må se Askepott og de tre nøttene...
...det er 13 år siden sist jeg var i Norge til Jul !

Ukemeny  Juleuken 2014

Lørdag

Vi kommer sent frem og det blir en enkel Kveldsmat,
i allefall kan det være lurt med en halv faste dag før Julematen kommer for alvor,
Langtidskokt kraft på elgben håper jeg står og putrer til oss,
så er det bare å tilsette litt grønnsaker og sove søtt ;-)

Hvordan du koker kraft ser du HER.

4. Søndag i advent

I dag planlegger jeg en rekecoqtail i god 80-tallsstill,
med fløtepudding til forrett.
Det får bare være med min indre stemme som sier den er full av mærkelige greier,
uansett blir det umulig å lage selv og jeg vil gjerne vise min Franske samboer litt av hva jeg har vokst opp med :-)

Deretter blir det en god elgstek med ekte viltsaus (uten meljevning da),
brokkoli og gulrot (?)

Dessert blir krokanis.




Mandag

I dag blir det norske kjøttkaker i brun saus,
selvfølgelig av elgkarbonade.
(her i Frankrike er det jo villsvin og ikke noe elg)

Til dessert blir det å smake på Julebaksten



Tirsdag - Lille Julaften

I dag er det mandel i grøten, når jeg var liten var det typisk lunsj på julaften, men etter at jeg fikk min egen familie har det blitt tradisjon på Lille Julaften,
da inviterer vi venner av barna med foreldre, serverer gløgg og juletapas som vi avslutter med Julegrøt med mandel.
Det er nettop det vi skal for å få skikkelig smakt på juledelikatessene som sylte, lammerull og julepate, skal jeg lage noen fine juletapas av alt det gode, ikke å forglemme bayonnskinken !



Onsdag - Julaften

Medisterboller, julepøse, ribbe, hvit og rød surkål, kraft fra ribba.

Steketips/oppskrift på ribbe og tilbehør finner du HER
Hvis du skal lage egne julepølser,
finner du oppskrift HER og egen medisterfarse finner du HER
Melkesyregjæret surkål finner du HER, men det er absolutt siste frist i dag!




Multekrem i Krumkakeformer eller Risrem med Bringbærsaus
(fordi som ikke liker multer)
For de som ikke liker krem blir det en sjokoladerullekake med smørkrem,
laget som en juleslede (gjorde det i fjor, men med helt andre gjester ;-)







Torsdag - 1. Juledag

I dag er det lang sen familielunsj,
den består av Julemiddagens rester rullet inn i potetlompe og smurt med sennep.

Selvfølgelig julens pålegg som sylte, bayonneskinke, julepaté.

Litt endivieblader som brødskive og andre passende grønnsaker ???


Fredag

Nå har vi spist godt i flere dager så etter en frokost med rester (for de som er sultne) reiser vi til flyplassen, vi får en 5 timers stopp i Amsterdam og der har de en samling av restauranter hvor man kan kjøpe akkurat det hver enkelt vil, jeg og vanessa  tar nok ett lett kinesisk måltid og Chantelle og Jean Paul ramler nok borti den italienske delen tipper jeg :-)

...og så er det bare å faste til Nyttårsaften :-)

Riktig God Jul til dere alle,
og kos dere med Julematen med god samvittighet, 
det skal jeg ;-)


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)