2. des. 2014

Sunnere Mor Monsen uten gluten

Mor Monsen lages av krumkakeerøre (tilsatt bakepulver),
hva skjer når vi skal lage de litt sunnere ?
Jeg har prøvd ut to forskjellige rører og til Mor Monsen ble det kjempebra,
jeg har ikke pakket opp krumkakejernet etter flyttinga,
så det blir ikke testa før den 21. Desember i Norge :-)
-hvis du tester setter jeg pris på en tilbakemelding...



Ettersom hvor stor røre du skal lage velger du antall egg,
jeg pleier å lage store rører på minst 8 egg for å ha til både krumkaker og Mor Monsen...
...men siden det her skal testes sunnere kakeløsninger,
var jeg litt moderat og prøvde med 3 ;-)
Jeg har også redusert sukkermengen og brukt uraffinert rørsukker
(derav den mørke fargen)



.

Sunnere Mor Monsen Julekaker I
(krumkaker)

Ingredienser:

3 egg (ca 165 g )
100 g brunt rørsukker
150 g glutenfritt mel som f.eks. havre...
1 ts natron/bakepulver
150 ghee (smør)
sitron saft og skall av 1 sitron
4 ss vann/vannkefir

Hakkede mandler, kokos og rosiner.


Sett ovnen på 180 grader varmluft (eller 200)
Visp eggene til eggedosis med sukker.
Bland inn de øvrige ingrediensene.

Hell i muffinsformer (2/3 fulle) eller annen form.
Strø over mandler etc.

Stek i ca 15 minutter.










Prøv da vel ;-)

-neste forsøk blir med surdeig...
...og lette du etter den tradisjonelle oppskriften på krumkaker og Mor Monsen finner du den HER
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)