14. nov. 2014

Ukemeny 47, Paleo livsstil - lavkarbo

Vanessa, eldstedatteren fyller 18 år på Søndag,
så det er duket for mye god mat i helgen,
før en litt enklere hverdag, uten tvil med masse rester ;-)

Det er også siste  uken Mormor er på besøk fra Norge,
så da bare må vi skeie ut litt ekstra ;-)




-Kaloririk lunsj med masse omega 3 ;-)


Mat fra hagen og skogen er litt moderat,

men det jaktes,  hver helg kommer det gjerne litt kjøtt på benken.
I hagen plukker jeg fortsatt små brokkolihoder,
samt at de siste auberginene og paprikaene er plukket,
da nettene er ganske så kjølige...
Gresskar er det mye av på lager 
og melkesyregjæringsglassene er klare :-)
Gulrot er lett tilgjengelig...

Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

 Naturlig mat er enkelt, sunt og godt ;-)

Menyforslaget passer til paleo og lavkarbo diett,
det vil si at det også er fornuftig mat for de med diabetes og andre livvstilsykdommer...

Hvis du ikke vil spise helt Paleo-lavkarbo,
 er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)

Har begynt på kostholdsveileder skolen
og i den forbindelsen lærer jeg mer om mer,
bl.a. var det nettopp ett seminar om karbohydrater hvor bl.a.
Gry Hammer fra bloggen Fra Jord til Bord foreleste,
og det kom her frem at ved å koke potetene og så avkjøle de så mistet de mye av stivelsen,
du kan deretter spise de kalde (potetsalat)
eller steke de og de har fortsatt mindre påvirkning på blodsukkeret :-)
Gode nyheter !

De fleste  middager er under 30 minutter, eller 10...
-i mangel av bål på kjøkkenet bruker vi stekeovn-plate ;-)
Har du grillmuligheter, benytt sjangsen!


Til stekeing bruker jeg ghee (klarnet smør) og kokosolje.
Til salat, majones etc bruker jeg olivenolje.
-jeg bruker også kaldpresset raspolje til majones...


Ukens meny:

Lørdag:

I dag blir det skikkelig festmeny,
med saltinnbakt Hjortestek og Spinatpai.
HER ser du hvordan du saltbaker en stek.
...samtidig håper jeg på å ta ett bedre bilde,
her er det muligheter til forbedringer hihi
Jeg har også en glutenfri paideig som må testes,
 da skal det bli omtrent DENNE spinatpaien,
men med løk, spinat og havrefløte...
...etterfulgt av en tynn surdeigskive og roquefort er det neppe plass til dessert!



Søndag:

I dag er det en stoooor dag:
 Vanessa fyller 18 år !!!

Det eneste hun vil ha til festmiddagen sin er:
BACON og POTETGRATENGEN til Venke ;-)
...enkelt og greit...
HER er oppskriften på potetgratengen fra boken Bourdain,
 så får vi se om det kommer en versjon her på bloggen også ;-)

I tilegg så har jeg tatt opp en 4 kg Villsvinlår til oss andre,
som skal langstekes over natta og krydres med enerbær og paprika.


Som bursdagskake så skal jeg forsøke og lage en Sjokoladebok,
resultatet kommer... eller vi spiser bare sjokoladebiter LOL

I tilegg blir det muligens en Sitronterte,
men det er jo ikke superspennende på en bursdag da ;-)
HER er min ekte franske versjon,
men det er mulig vi skal prøve på versjonen til NRK som visstnok er veldig vanskelig,
liker utfordringer ;-)
...eller en suksesskake versjon med sitron i kremen...


Mandag:

Mandag og fiskedag,
passer godt etter en skikkelig kjøtthelg ;-)
Da frister det med DENNE fiskecurry'n,
potetene blir byttet ut med andre grønnsaker.




Tirsdag:

Styr unna kyllingkjøttet og ta Kalkunkjøtt så lengde det er spiselig...
Dagens middag er en rask fransk Pot au Feu med kalkun,
oppskrift HER og dropp potetene ;-)


Onsdag:

Kjøttrester fra helgen,
stekt i panne med grønnsaker og urter.
Torsdag:

Resten av Bouillabaisse'n fra forrige uke (har ventet i fryseren)
oppskrift HER



Fredag:

Dagen hvor mormor reiser tilbake til Norge og vi har spist fin mat i to uker ;-)
I dag blir det en enkel omelett !
som du finner HER




Frokost-tips

Frokosttipset mitt :-) er å droppe frokosten,
og sov litt lenger hihi
Ta en kopp kaffe og drikk vann,
eller kombucha og Vannkefir som jeg gjør.
Skal du ut og trene, drikk en stor kopp kraft -buljong ca. en time før,
og husk at vi trenger salt, men uraffinert ekte salt ;-)
(selvfølgelig bare for voksne og friske mennesker, å droppe frokosten altså)

Det kommer selvfølgelig en forklaring på dette når kveldene blir lengre,
men det hjelper på de siste to standhaftige kiloene ;-)
-og energien er på topp hele formiddagen ...



Lunsj-tips

Til Lunsj foreslår jeg  grønt, egg og fisk eller kjøtt.
Ikke glem litt melkesyregjæret kål eller annet.
Ofte er kjøttdelen lever (paté), kjøttpålegg eller blodpølse,
og fiskedelen kan være makrell i tomat, tunfisk, fiskelever..
-slikledes kan de også lettvint brukes i  lunsjboksen...

Egg og bacon slår aldri feil :-)








Jeg drikker Vannkefir  hele dagen, det beste er å drikke ca 1/2 dl hver 1/2 time, men det kan jo være litt vanskelig å tenke på, så jeg fyller opp en 1/2 liters flaske også smådrikker jeg av den, hver gang jeg tenker på det og spesielt hvis jeg er fysisk aktiv, selvom det sevfølgelig er lettere å huske når jeg ikke gjør noe ;-)

 og kombucha rett før og til måltidene.
-har akkurat testet med hibiscusblomst : KJEMPEGODT og lekker farge ;-)







Ukens Dessert 

Sitronterte står på menyen som dere så på Søndagsmenyen,
ellers har vi testet ut Pepperkakedeigen  fra i fjor som du finner HER.Forandringer er gjordt og resultatet kommer,
har du noen gode ideer til laktosefri og mindre sukker så er de velkomne ;-)






Ukens prosjekt
.
...er å planlegge julekakeoppskrifter uten fløte, smør, hvitt sukker og hvetemel,
vi lager surdeigsbrød og må regne ut karbohydratnivået,
deretter har jeg for første gang laget JUN som jeg fikk fra Tradisjonskost,
se HER hva det er: vi venter nå spent på å kunne begynne å smake!
Til slutt skal det testes forskjellige sukker til Vannkefir,
resultatet kommer på bloggen ;-)



Fakta om Paleo og mine erfaringer, kan du lese mer om HER.



Ønsker dere enda en stressfri herlig uke ;-)



.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)