15. aug. 2014

Ukemeny for uke 34

Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

 Naturlig mat er enkelt, sunt og godt ;-)

Menyforslaget passer til paleo og lavkarbo diett,
det vil si at det også er fornuftig mat for de med Diabetes.





Hvis du ikke vil spise helt Paleo-lavkarbo,
 er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)

De fleste  middager er under 30 minutter, eller 10...
-i mangel av bål på kjøkkenet bruker vi stekeovn ;-)
Har du grillmuligheter, benytt sjangsen!


Ukens meny:

Lørdag
Grillforslaget denne uken er Tandori Chicken
som du finner HER
HER finner du resten av grillforslagene på bloggen.






Søndag

Jakta er i gang og kjøkkenbenken venter på villsvin ;-)
Hva er da bedre enn en skikkelig fransk gryte, HER finner du en god Daube som godt kan putre i en slowcoocker hele dagen mens du leter etter sopp og bær i skogen :-)
Server f.eks. grønne bønner til og ikke ris :-D





Mandag:

Mandag og fiskedag,

Det er fortsatt litt sommer,
 til tross for at været er litt mer høstinspirert og jobb og skole er i gang,
hos meg er det fortsatt enkle middager som blir til av det som er i kjøleskap eller så mest fristende ut i butikken, la deg derfor inspirere og lag en enkel middag nesten uten forberedning og koking :

Grønne bønner og gulrot vaskes og has i en stekepanne,
ca 200 g per person, stekes i ghee eller kokosolje, når det er blitt skikkelig gjennomvarmt,
bruk lokk, legger du i fiskefiletene, sitronskiver litt pepper og sett på lokket.
Etter 5-10 minutter er middagen ferdig litt ettersom tykkelse på fisken,
og husk den behøver ikke å være helt igjennomstekt...








Tirsdag:

Kylling på tirsdag blir det ganske ofte,
igjen en enkel panne uten oppskrift,
stek kyllingfileter (eventuelt i biter) ha i terninger av sqush og aubergin,
du kan selvfølgelig også tilsette paprika og løk...
Stek dette godt krydre med det du liker enten det er provencalsk med urter eller indisk med karri...
Er dere glad i saus kan du koke det med litt kokosmelk eller annen grønn melk ;-)






Onsdag:

Frister det med en deilig fiskegrateng,
det fikk jeg lyst på ;-)
HER er en standard oppskrift,
men husk at du skal lage sausen med maienna/potetmel eller ett annet tykningsmiddel som arrowrot e.l.
samt bruke kokosmelk, havremelk, mandelmelk etc.
hvorvidt du har ost på toppen kommer an på hvor streng du er ;-)





Torsdag:

Restedag for mange,
og jeg har mange forskjellige bokser i fryseren ferdig,
f.eks. en grønnsakssuppe laget med ordentlig kokt kraft:




Fredag:

Gjør fisken litt stilig denne fredagen og lag fiskefletter,
fremgangsmåte finner du HER
Server med det du måtte ha igjen av grønnsaker enten det blir enda en grønnsakspanne,
 eller du kan lage en mos, grateng...





Frokost-tips

Frokosttipset mitt fra nå av er å droppe frokosten,
ta en kopp kaffe og drikk vann,
eller kombucha og Vannkefir som jeg gjør.
Det kommer selvfølgelig en forklaring på dette når kveldene blir lengre,
men det hjelper på de siste to standhaftige kiloene ;-)




Lunsj-tips

Til Lunsj foreslår jeg  masse grønt, egg og fisk eller kjøtt.
Masse salat og grønt fra hagen nå på sommeren,
gjerne rå - ukokt.
Ofte er kjøttdelen lever eller blodpølse som her:





Jeg drikker Vannkefir før og til måltidene,


 og kombucha i mellom måltidene,
spesielt som frokost på tom mage det er da den gjør mest nytte.

Anbefaler å teste med Bringbær,
både kombucha og Vannkefir blir sinnsykt godt !




Sommeren er her og det betyr at det er mindre spiselige blader og mer spiselige blomster,
samt at bær og frukt er i høysesong.

Se HER for flere spiselige vekster...





Middagene er raske men de begynner alltid med en salat:
og ikke overraskende er det tomatsalat som gjelder om dagen,
de grønne salathodene synes det er varmt og har litt vanskelig for å bli ferdige,
noen blader her og der...
...men tomatene som har begynt å modnes er utrolig gode og saftige,


En Nice salat kan bli til et helt måltid ;-)
HER finner du oppskrift på den ekte.



SLIK lager jeg raskt en vinaigrette som holder til flere dager.

HER finner du min grønne lukesalat ;-)







Ukens Dessert 


Litt utskeielser på sukkerfronten,
jeg bare må lage litt syltetøy når det kommer fersk frukt og bær inn på kjøkkenet,
i mangel av sunt sukker brukte jeg vanlig,
men du behøver jo ikke å gjøre den samme feilen hihi

Mitt beste eller mest orginale ble syltetøy av Squash,
du kan selvfølgelig heller bruke bær og frukt eller kanskje gulrot :-)

Syltetøyet spiste jeg som det var,
eller jeg hadde det på noen brød-flatbrød lignende greier,
 jeg lagde av en musli blanding som sto igjen når barna dro på ferie, mest nøtter, bær og havre ;-)
-de andre fikk is til :-)

Prøv DENNE oppskriften med ingefær, kjempegodt !





Ukens prosjekt(er) MELKESYREGJÆRING

Grønnsakshagen har overflod av diverse grønnsaker og det er på tide å konservere disse for de lange vintermånedene hvor de ikke er å finne ferske i hagen :-)

Jeg har tidligere kokt og lagd forskjellige tomatsauser, ratatouille etc.

I år skal det for det meste Melkesyregjæres,
for en utrolig flott måte å konservere mat på,
hvordan har man kunne puttet den glemmeboken ???

Les HER om hvorfor og hvordan jeg melkesyegjærer,
og HER om melkesyregjæring av grønne bønner,
squash finner du også i slutten av Juli i menyen til venstre...








Fakta om Paleo og mine erfaringer, kan du lese mer om HER.



Ha en flott uke :-)


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:

1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer

2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)

I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...

På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)