3. juli 2014

Villsvin koteletter og årets første poteter

Villsvin koteletter er skjæres ut fra hele siden så ribbene følger med kjøttbiten,
ofte har de ett lag fett som blir sprøtt og godt under steking.




Beregn ca 2 ribber per person, litt ettersom hvor store de er,
 ett villsvin på 100 kg har eneorme ribber i forhold til ett på 30 kg,
 og slakt av vilt kommer i alle størrelser, 
ikke som svin og lam som er ganske jevne i størrelsen.

Jeg valgte å servere disse med nypoteter stekt sammen med auberginskiver og litt grønt for å få farge.

Ribbene tines og marineres noen timer med litt krydder som timian, pepper og salt med litt olivenolje.
Du kan også ha på litt sitronsaft eller eddik hvis du vil mørne kjøttet.

Kjøttet kan stekes i stekepanne eller i stekeovn,
jeg steker de som regel i stekeovnen da de passer seg selv, 
1 time på 200 grader eller som i dag langstekt i 4 timer på 100 grader.



Bon Appétit :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)