2. juli 2014

Lukesalat med Blomster

Luking i hagen er egentlig bare en effektiv måte å sanke grønt til dagens måltider,
for å være helt ærlig så har jeg flere ugress i hagen som jeg lar stå,
men kniper av toppene så de kan 'lukes' og benyttes hele sesongen.
Det er også mange blader på de spiselige blomstene som er spiselige som f.eks. ringblomst og agurkurt.
Urter må stadig knipes ned litt for ikke å gå i blomst.
Squash gir flere frukter jo oftere du høster så det er bare å benytte seg av blomstene,
særlig hannblomstene som ikke gir frukt.



Her er litt av resultatene når jeg har vært i hagen og luket,
når man først er i gang blir det litt fra plenen også ;-)





Meldestokk, vassarve, portulakk, blette, agurkurtblader, squashblomster, kruspersille, dill, valmue blad og blomster, kløverblomster, svarthyllblomster, reddikspirer, ringblomstblader, ryllikblader og blomster, tusenfrydblader og blomster, pimpernell, spinatblader er de jeg som oftest får med nå i Juni.



Ingrediensene kan variere litt fra gang til gang og imellom sesongene,
men det er alltid noe grønt og spiselig å finne.


Reddikspirer like gode i salaten som i omeletten.


Det enkleste er å vaske alt godt og deretter klippe eller skjære alt i små biter,
has i bolle/pose i kjøleskapet klar til bruk.
Jeg har som oftest to never på tallerkenen før jeg har på stekt egg eller kjøtt-fisk ettersom hva vi har til lunsj og middag, et skikkelig vitamintilskudd som gjør måltidet fargerikt og ett hakk bedre p smak.

Som salat er det kjempegodt med en ordentlig vinaigrette.


Ferdig hakket opp:



Blomstene kan has i hele og gjerne plasseres på toppen som pynt :-)

HER har du siden min med oppskrifter og informasjon om spiselige planter,
og mange flere kommer i løpet av sommeren.



Ikke kast maten vår ;-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



1 kommentar:

  1. Bildene er fantastiske her må jeg si. Blogginnlegget er superb. Jeg liker det

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)