30. juli 2014

Melkesyregjæring med revet Squash

Squash er en villig grønnsak,
kjempegod i omeletter, gratenger, mos etc.

Oppbevaring derimot er den som de fleste grønnsaker,
vanskelig,
det jeg mener er at hvis du tiner opp en kjøttbit,
 så er den nogenlunde lik i smak og bruksegenskaper som før nedfrysning...
...grønnsaker derimot er ikke det samme,
særlig hvis man liker rå eller lite kokte retter.

Jeg fryser ned squash til bruk i supper og f.eks. ratatouille,
jeg har hermetisert...
...og nå har jeg melkesyregjæret:

ett godt alternativ hvor du kan spise den rå :-)
-dog litt annen smak men med enda høyere vitaminnivå ;-)




Melkesyregjæring av Squash

til to glass på 1 liter

2 kg squash
20 g havsalt


Rasp/riv squash og ha i en bolle med salt,
bland godt og la stå ti minutter.

Kok opp glassene og strikkene,
så disse blir sterilisert,
la (eventuelt) tørke på rist,
ikke kjøkkenhåndkle som kan inneholde bakterier.
Den skal nå begynne å 'svette',
bruk en stor skje eller en 'grønnsaksmoser' og trykk ned i bollen,
du vil se at du nå har store mengder saft.


Fordel blandingen i glassene og stapp de godt,
det skal ikke være luftbobler og saften skal dekke squash'n,
la det være igjen ca 2 cm til toppen av glasset.

Sett glassene på ett fat og sett de bort i romtemperatur.
Etter noen dager kan de boble litt over...

La de stå minst 3 uker,
sett de kjøligere (hvis du kan) og nyt de til vinteren.


HER kan du lese en nøye beskrivelse av hvordan du gjør dette,
samt hvorfor det er så bra og hvordan du bruker blandingen.




Lykke til :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)