5. juli 2014

Kjøkkenhagen MIN 3 July

Det vokser og vokser ....

...kjempegøy og hver dag er det noe å ta med seg til kjøkkenbenken :-)




Været er på hagens side med jevnlige tordenbyger og vanning ;-)
-og når det ikke regner er det sol og varmt og det hender jeg må til med vannslangen.


Solsikkene har vokst over hodet på Chantelle og fungerer fint som klatrestenger for agurkene som er litt trege og sliter med sykdom og lus.
Hele hagen er nå sprøytet med bouillie bourdelais som er godkjent  biologisk og hjelper mot diverse sykdommer, da særlig et muggangrep som kommer fra jorda og spesielt squash, gresskar og tomater er utsatt for ved fuktige forhold.

Det er en blanding av kobbersulfat og kalk som vinbøndene i Bordeaux fant opp for leeeenge siden.
Teoretisk skal plantene sprøytes når de er små og plantes,
 og deretter hver 10 dag ettersom hvor fuktig det er,
Må innrømme at jeg bare har sprøytet en gang
+ en gang med vannkanna av mangel på skikkelig utstyr,
men nå skal jeg bli flinkere ;-)
 Dere kan se at bladene er blå på bildet under,
man behandler først og fremst nærmest bakken på stilken og bladene.



Det er nå begynnelsen på aspargesbønnene -grønne bønner sesongen, det er små planter som vokser raskt.

Ventetiden er  alikevel lang før man kan begynne å plukke bønner,
 ca 2,5 mnd. fra man sår til den første avlingen.

Som sagt er nå de første plukket og spist!




 Det er maaange mange lus i hagen,
jeg har sprøytet med grønnsåpe og det har hjulpet litt,
og så plutselig en dag så fikk jeg etterlengtet hjelp,
det vrimler med marihøner :-)
Forøvrig har jeg sådd capuciner, 
lusa elsker dem og lar da ofte de andre plantene i fred,
samt at jeg lar det ugresset som de går på stå i fred...



HER hos hageflekken kan dere lese en herlig historie om livet til lusa,
som visstnok består av både jomfrufødsler og mye mer :-)




Whisky på tur i nabohagen :-)






Klatrebønnene har begynt å klatre på maiskolbene så det går ann,
men maisen vokser jo altfor tregt...





Her har de fått hjelp av noen tråder de kan vokse oppover, 
og de er i full blomst så det blir nok ikke lenge før vi har grønne bønner der også.



















Blomster i hagen er både pent og nyttig,
nyttig mot skadedyr,
 samt at de er spiselige og blomstee kan tørkes og brukes til te som hjelper mot så mangt.
HER kan du lese mer om ringblomstens gode egenskaper.



Tagetes hjelper mot sykdommer som nevnt tidligere,
og det er da spesielt en olje i røttene,
det er derfor man om håstene skal spa-frese de ned i jorda og ikke dra de opp og kaste som man gjør med grønnsaksplantene.

De første tagetesene kjøpte jeg og plantet imellom tomatene,
deretter tok jeg frøene i de første blomstene og sådde, se hvor store de har blitt:
(til venstre)




 Tomatplantene har store fine klaser med tomater,
som bare venter på bli røde.










Gresskar er i farta, utrolig hvordan denne planten sprer seg og det raskt, husk å knipe de av for ellers tenker de bare på å vokse og ikke på å lage store deilige gresskar. Bildet under er spagetti-gresskar, det til høyre hvet jeg ikke hva heter.





I samme familie som gresskar er squash,
på fransk heter det courge og courgette,
så da skjønner man jo lettere tilhørigheten :-)

Squash vokser kjempefort og selvom de plantes samtidig (sås) med gresskaret spiser man de mye tidligere, men det er også fordi vi spiser squash før de er vokst ferdig (uten frø) og gresskar høstes mye senere når frøene er ferdig dannet.

Squashplanten vokser seg stor og flott som søsteren,
men den vokser ikke utover,
det er derfor ingen løpere å knipe av,
men jeg har tatt vekk bladene som er nærmest jorden,
særlig de som ser litt syke ut
(de må fjernes og brennes ikke legges i komposten)

Squash høster vi hver dag og det allerede i over en uke,
så det kommer ikke til å mangle squash oppskrifter på bloggen :-)

Jeg har grønne og gule, runde og avlange.









Imellom squashplantene vokser paprikaplantene,
de lider litt under de enorme  bladene til squash'n,
men jeg har fjernet de mest generende og håper nå de får nok sol på seg.

Jeg har ihvertfall kunne høstet en avlang grønn mild paprika.

På den andre siden vokser auberginer  og lilla aspargesbønner begge to med flotte lilla blomster , NYT :-)





Purregjengen vokser :-)



Krydderplanter og planter som går i frø,
her skal det bli anledning til å få frø til neste år,
men også frø til å lage egne spirer...

Øverst til høyre en kjøpt dobbel, hvit camomille og underst til høyre en som er sådd.
Øverst til venstre er det ruculasalaten som har gått i frø og nederst til venstre egensådd dill.
I midten er det reddikblomster.




Agurkurten er villig som alltid,
husk at blader og stengler kan brukes både i salater og stuinger.
Blomstene brukes til pynt så klart og f.eks. i isbiter :-)



 Gulrøttene kan tynnes omigjen, nam nam


Rett før løk'n er store nok til å nytes,
løk er sunt og må gjerne spises hver dag :-)



Både bladpersillen og kruspersillen har gått i frø,
men de er fra i fjor og det er visst normalt :-(


Det er umulig å få kjøpt Kale,
bortsett fra som frø,
men de er utrolig vanskelige,
dvs de skyter seg opp av jorda og så spiser sneglene dem opp før man faktisk oppdager at de har spiret,
nå har jeg hatt på sneglegift og håper jeg kan redde noen stakkars skudd...



Resten av familien koser seg så mye ute som mulig,
ihvertfall de firbente :-)




 Mor og datter...



Rosene blomstrer og skriker etter å bli plantet :-)



Falt for dette bildet jeg :-)


Ha en herlig sommer videre,
 så sees vi snart i hagen igjen :-)



.


En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)