8. juli 2014

Enkel Squash Grateng

Har du mange squash er grateng en god løsning,
deilig som tilbehør,
men også kald som frokost eller lunsj så lag en stor porsjon ;-)

Gluten og laktosefri...


Kjøkkenhagen min drukner i squash,
så her blir det squash i lange baner :-)

Squash Grateng

500g squash
5 egg
1/4 ts muscat,
1/4 ts pepper
1/2 ts salt
ghee-smør

Squash'n vaskes og rives.
Eggene piskes sammen med krydderet,
ca.mengder da f.eks. ferskrevet muscat er mye sterkere enn den som er kjøpt ferdig malt.
Bland alt sammen.

Smør en gratengform, og hell røren oppi.
Stekes raskt ved 200 grader i ca 30 minutter,
eller sakte i vannbad på 130 grader i 1 1/2 time
 (sjekk med en bakepinne at den er ferdig)

Dere som tåler melkeprodukter må gjerne ha på revet ost eller blande revet ost inn i røra.





Denne gratengen er ganske 'våt' eller løs,
 siden det ikke er brukt mel som bindemiddel,
jeg vil egentlig kalle den saftig ;-)

Eggene skilte seg også litt fra squash'n, 
og la seg på bunnen,
stilig effekt :-)


Bon Appétit :-)

.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)



4 kommentarer:

  1. Hei Hege!
    Så inspirerende bloggen din er framdeles. Godt å se du holder koken.
    Jeg legger inn blogglenken din i favorittblogglisten på siden min og lurer på om du kanskje har lyst til å endre min blogg fra Landlig livsstil til Grønne Røtter?

    For øvrig ser squashgratengen din nydelig ut, er litt misunnelig på du som har squash i hagen din.

    Klemmer fra Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. hei Anita :-)

      Takk for koselig kommentar og anbefaler squash de er supervillige og gir masse resultater :-)

      Har endret blogglinken din off course :-)

      Slett
  2. Det så kjempe godt ut :) Fin bloggen din!

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)