10. juni 2014

Tomatsalat til selskap

Mitt andre bidrag til kommunestyrets valglunsj ble tomatsalat.



I Frankrike blir det mer og mer lagt vekt på gamle glemte tomatsorter,
det er vel den biologiske siden som drar de frem, 
jeg synes det var ett godt selskap å ta de frem til med Ny og gammel ordfører og resten av det gamle og nye kommunestyret med familie.







20 personer som forrett - tilbehør.

Tomatsalat med tunfisk og Mimosaegg

20 kokte egg
(event. majones)
10 tomater 
500 g cherrytomater
500 g tunfisk på boks i vann
3 løk
8 sylteagurker
Basilikum
kvernet pepper
litt havsalt

1 dl olivenolje
4 ss balsamicoeddik
1/2 ts pepper

Jeg lagde to forskjellige fat, ett med tomater og egg i skiver, helt enkelt.
Litt mer komplisert:
Del eggene i to, ta ut plommene som du knuser med litt majones eller olivenolje + eggeplommer.
Ha plommemassen i sprøytepose og sprøyt de opp i de hvite eggeskålene.
Skjær tomater i båter eller skiver, del cherrytomater i to.
Løk i halve tynne ringer.
Tunfisk i biter.
Sylteagurker i strimler, jeg deler 1 i fire eller 6 etter som størrelsen.

Nå er det bare å sette alt sammen på ett fat, 
pynt med basilikumblader.
Bland sammen dressingen og fordel forsiktig over tomatene 
(eller gjør dette før du legger de på fatet ;-)

Strø over litt havsalt og kvernet pepper.




Bon Appétit :-)


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)