20. juni 2014

Sunn Ukemeny uke 26 Paleo og lavkarbo

Spis rent og naturlig :-)
dvs. å spise kun det du ser hva er!

 Naturlig mat er enkelt, sunt og godt ;-)


Fakta om Paleo og mine erfaringer, 
kan du lese mer om HER.




Hvis du ikke vil spise helt Paleo er det bare å legge til
melkeprodukter, pasta, ris og poteter etc.
 for en helt vanlig diett ;-)

De fleste  middager er under 30 minutter, eller 10...
-i mangel av bål på kjøkkenet bruker vi stekeovn ;-)
Har du grillmuligheter, benytt sjangsen!

Ukens meny:





Lørdag
Tikka Masala på menyn denne lørdagen,
oppskriften finner du HER






Søndag

Familiegrilldag !
...og HER finner du forslag til grillspyd med And.





Mandag:

Hva med å putte fisken i en omelett,
tilsett litt brennesle (spinat) og måltidet er godt, sunt og billig,
oppskruft HER





Tirsdag:

Så snart jeg har rester fryses de ned i porsjoner, for de dagene jeg ikke har mye tid (dvs været er så flott at jeg ikke vil være inne)så er det bare å varme opp, eller f.eks. kjøtt etter kraftkoking, HER finner du en supperoppskrift med kjøtt fra suppe eller kraftkoking.
Har du ikke rester i fryseren, tøm kjøleskapet for over dato'n....



Onsdag:

Panert (glutenfri) ørret med Asparges er populært fiskemåltid,
oppskrift HER





Torsdag:

Brennesle er det mye av i naturen og det er bra for sunn er den ;-)
HER finner du Lever med brennesle enkelt og godt






Fredag:

Sushi :-)
Ungdommen elsker sushi og hjelper gjerne til med å rulle,
så da er det bare å forberede innholdet og resten ordner seg selv,
herlig kosemat :-)
Kan lages med røkt fisk, tunfisk, fiskepudding eller kjøtt og grønnsaker ,
for de kresne ;-)




Frokost-tips

Frokost og Lunsj er selvfølgelig viktig å tenke på,
det er her det er lett å bomme.

Middagsrester er kjempebra til frokost,
bare og varme opp, tilsett ett egg hvis det ikke er nok ;-)





Lunsj-tips

Til Lunsj foreslår jeg  masse grønt, egg og fisk eller kjøtt.

Prøv DENNE spennende omeletten med sommerfornemmelser



.Har tidligere nevnt at jeg tar en tsk linolje for å spe på med omega 3,
men med mye kjøtt blir det ekstra viktig å få i seg omega 3!
Linolje er visstnok IKKE anbefalt som omega 3 kilde,
det aller beste er melkesyregjæret fiskeolje, nesten som tran!
Les HER hos tradisjonskost hva hun har og si om fettkilder,
som forøvrig bekrefter at ghee, kokosolje og olivenolje er bra :-)





Jeg drikker Vannkefir før og til måltidene,


 og kombucha i mellom måltidene.

Prøv gjerne en liten vri på kombucha'n med DENNE kirsebærvarianten.


Våren er her og det betyr at det er masse spiselige planter som stikker hodet opp :-)
-ikke glem  brenneslevassarve, løvetann, kløver...
Se HER for flere spiselige vekster...

Salat, stuing, supper...



Middagene er raske men de begynner alltid med en salat:
grønn enkel salat hvis det er mye til hovedrett og en mer komplett salat hvis det er lite :-)

Prøv gjerne DENNE Paleodressingen til :-)






Ukens Dessert 

Crumble med epler, svarthyllblomster og svarthyllsirup,
men du må gjerne bruke sesongens aprikoser eller ferskener.
oppskrift HER



Anbefaler ellers alle å lage en liten kjøkkenhage,
enten du er så heldig å ha hage, balkong eller bare ett vindu.
Alt er mulig ;-)

HER er min hage fra den 3 juni,
oppdatering kommer på bloggen i løpet av helgen.




Ha en flott uke :-)


.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)


.



5 kommentarer:

  1. Jeg husker ikke om jeg har spurt, eller om jeg bare tenkte på å spørre. Jeg har innglasset altan. Den er ikke stor, men stor nok til at jeg har lyst til å forsøke meg på litt dyrking. Har du noen tips? Jeg har kjempelyst til å dyrke egen basilikum, siden vi spiser en del pesto. Kanskje også noen andre urter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Må innrømme at jeg ikke aner hva 'innglasset altan' er, det må du forklare for nå ble jeg nysgjerrig :-)
      Vi har basilikum til pesto, så godt !!! -den trenger dog ett varmt og lunt hjørne i hagen-vinduet :-)

      Slett
  2. En veranda med glass som kan åpnes hele veien. Altså kan den lukkes på vinteren, og åpnes på sommeren :) Vinterhage på en måte ^^ Men ikke helt tett, så det er kaldt der på vinteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe jeg var nok litt langt ut på landet og lurte på hva slags plante det var, ups jeg har hørt om altan ;-)
      Det er jo kjempeflott !!! Du kan ha både tomat, agurk, paprika, aubergin osv. I store nok potter med gjødsel og nok vann...
      tenk på å gro i høyden det er masse forskjellige tips om å utnytte plassen... F.eks. en aspargesbønne kan fåes som klatreplante...
      Det betyr jo også at flerårige krydderplanter kan overvintre :-)
      Lykke til :-)

      Slett
  3. Takk for gode tips :-)

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)