9. juni 2014

Kjøkkenhagen MIN 3. Juni

Det gror og vokser og den ser riktig så flott ut :-)


en uke tidligere:


Potetene er vel de som har grodd mest på denne uken, de har t.o.m. begynt å blomstre, trodde det var litt tidlig, men naturen bestemmer :-)
De begynner virkelig å ta over får kålplantene, men det var jo også hele ideen, de skal beskytte mot kållarver og de rett og gir nitrogen til kålplantene, samtidig er det en av de få plantene potetene tolerer å dele plassen med.


Noen larver eller lus kom det på kålen alikevel,
disse ble derfor sprøytet med grønnsåpevann,
udyra ble borte og behandlingen skal gjentas hver uke.
Ellers er det viktig å hyppe jorda godt opp rundt stilken.



Vakre er potetblomstene :-)


 Salatene trives også potit-selskap :-)
Skal så vidt begynne å smake på dem :-)


Persilleplantene mi har overlevd flyttinga,
men de vokser nå i frø og jeg prøver å hindre dem ved å stadig klippe/klype av blomstene som danner seg så får vi se :-)
Det jeg er veldig glad for å se,
og var grunnen for at jeg tok dem med meg + jord,
det er at det begynner å vokse opp portulakker...
Portulakk er en gammel dyrket grønnsak som i dag er ugress,
men jeg er veldig glad i ugress :-) 
-bortsett fra ett par som jeg prøver å forhindre...





Et annet ugress som jeg ikke luker vekk er denne karen:
-like greit å ha som ersatning for spinaten som er heller vnskelig å få til ;-) 



De nyplantede aspargesbønnene har kommet opp og tatt igjen de som ble sådd tre uker tidliger, altså er det ikke noe å vinne på å så tidlig hvis man ikke beskytter med en plasttunell ;-)


 Tynning av gulrøtter må til der reddikene ikke har gjordt jobben, FØR:


ETTER:


 Her ser du hvordan det blir når reddikene har hjulpet til, rediken er ferdig på 3 uker, akkurat passe tid for å gi mer plass til gulrøttene, men de havner jo ikke alltid pent og pyntelig en og en ;-)


To gode venner i hagen er solsikker og Agurker, 
sistnevnte bruker solsikkestengelen til å vokse opp i mot solen...


Likeledes er mais og klatrebønner gode venner,
nå gjenstår det å se om mais'n vokser raskt nok :-)


Både Mais, solsikker og vennene deres trenger mye vann,
nå gjenstår det å finne noen lavtvoksende planter som gir bunndekke og klarer seg litt i skyggen,
en av disse er salat som jo skal fornyes flere ganger i løpet av en sesong.
Videre ble det plass til ringblomster, som jeg i år kjøpte frø av i frykt av at de ikke finnes på denne siden av 'fjellet'...
Etterhvert har jeg også sådd squash og gresskar,
hvis de spirer vil de få plass her...
...som sagt de liker selskap...



 Paprika, aubergin og tomatbeddet har også vokst litt,
men jeg synes de voksr altfor tregt, 
akkurat som de trenger noen uker på å bli vant ti nye forhold,
og det er vel akkurat det som er...

De har fått, som resten av hagen en god dose gjødsel,
Biologisk gjødsel som er laget av tørket blod (nitrogen som er brad for den overjordiske delen) og oppmalt bein som er bra for den underjordiske delen.


Her ser dere solsikkene som snart må skyte i været skal de bli støtte for tomatene som jo har noen mnd. forsprang , og ved roten er det spirer av basilikum som spirer raskt og ligner på reddiker: 



Urtebeddet mitt ser litt trist ut, jeg har plantet kjøpte urter der hvor det ikke spiret, samt at jeg har sådd basilikum her også, fordi som lurer så er vi veldig glad i pesto ;-)


Jordbærene er det værre med, de har jeg vel nesten om ikke helt drept :-(
Enten ved å gjødsle for mye, eller ved å vanne ved for mye sol, bladene på jordbær er de mest sårbare (jeg kjenner til) når det gjelder å brenne i solen, husk altså at jordbær må IKKE vannes når sola skinner, jeg trodde det gikk greit på kvelden men nei det var nok for tidlig.
Noen har kommet seg igjen så jeg håper de blir fine til høsten eller neste år :-)


Tidligere har jeg hatt veldig vanskelig for å lykkes med forskjellige salater,
men i år spirer ruculaen jippy !
Så na skal jeg jammen prøve med noen andre salatblandinger også,
forøvrig er det litt spinat som også kommer opp,
imellom bønnene så de forhåpentlighvis for nok skygge til ikke å gå i frø med en gang.


Basilikum spirer:


Siste delen av hagen som ble ferdig var buskene med rips og solbær og det var på høy tid,
jeg klippet grener av mine tidligere busker i mars og satte i en potte med jord, disse har klart seg over all forventning og bare måtte ha en plass, de må derfor muligens flytte til høsten men for øyeblikket står de her i enden ved siden av jordbærene:


I bunter på 7-8 grener fikk de hvert sitt hull, godt fylt med vann og litt gjødsel.
Så er det bare å håpe at det går bra, men de hadde utviklet imponerende med røtter ihvertfall.

Imellom radene plantet jeg purre, mest fordi jordbær og purre går godt sammen, men bortsett fra løk er purre ganske greie, altså ikke plant løk og purre sammen, de er vel så like at de blir rivaler hihi
Purreplanter som skal plantes om:
La de ligge å tørke ett par dager innrullet i en avis i mørk kjeller, dette for at de skal lukte mindre, da det er en 'purreflue' ute og flyr som leter etter dem ;-)
Dereter klipper du av halvparten av røttene (som på løk) og halvparten av bladene, plant og vann godt.

Stangselleri og rotselleri fikk også litt plass her.

Siste gode nytt er at dill'n har spiret,
det er umulig (?) å få tak i dill i Frankrike og det er en veldig god urt,
så jeg håper jeg klarer å drive den frem, nå er den ihvertfall spiret :-)



Da ses vi snart i hagen :-)




.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig
 glad og inspirert 
av alle nye følgere, G+ og liker...
På forhånd takk og jeg liker og følger selvfølgelig tilbake ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)