30. apr. 2014

Rooibos Kombucha med Ringblomst

Kombucha kan  lages i mange utgaver ved å tilsette te med smak og/eller urter,
helsefordelene som er i urtene trekkes ut i Kombucha-teen.


De kan tilsettes i det du trekker teen,
direkte i blandingen som settes til gjæring
eller etter at teen er ferdig og silt som en 2. gangs gjæring.

Jeg har prøvd meg litt på de to første alternativene.

Rooibos Kombucha med Ringblomst







Rooibos Kombucha

Til en liter trenger du:

1 liter rent vann
70 gram sukker (hvitt eller komplett)
4 teposer Rooibos
1 ss Ringblomst
1 dl kombuchate eller 3 ss eddik
1 Scoby

Kok opp vann, ha i sukker og rør til det løser seg opp.
Ha i teposer og ringblomst.
La trekke i 10-15 minutter.
Sil blandingen over i ett glass.
La stå til den har romtemperatur.
Ha i kombucha og legg scoby'n på toppen med den lyseste siden opp.
Dekk til med ett klede, luft skal kunne komme til men ikke fluer o.l.
la stå i 7-12 dager etter som temperatur og hvor sur du vil ha den :-)

Nytes !




Min te fikk stå i 9 dager,
akkurat før den begynte å bli sur,
silte jeg den og kunne nyte resultatet :-)





Prøv da vel :-)
.

En enkel måte å følge bloggen på er å:
1) Har du google konto kan du bli følger på nettstedet mitt,
du melder deg på i feltet på høyre side:
Følgere-medlemmer
2) like oss på Facebook :
-alle nye innlegg blir satt opp der...
(men husk at du blir borte i newsfeeden hvis du ikke liker innleggene innimellom...)
I tilegg blir jeg veldig glad og inspirert av alle nye følgere, G+ og liker ;-)


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)