20. okt. 2013

Provenceinspirert Grov Leverpostei

Det er jaktsesong og noen helger kommer det mye kjøtt inn på kjøkkenbenken, 
denne gangen ble det skutt 5 villsvin og på 8 jegere + jordeiere ble det noen kg :-)



Til oss kom det ett stort lår og en ribbeside, fra ett dyr på 100 kg

Siden jeg lenge har ventet på nok kjøtt til å lage paté eller spekepølser,
var valget lett : Begge deler;-)


Kjøttfarse ble kvernet og resulterte i 8,5 kg + 2 kg lever.
Se HER om kverning av kjøtt.




Har tidligere laget paté etter en fransk oppskrift og norsk julepostei.
Begge to veldig gode med + og - sider.
Med utgangspunkt i disse to og noen timer leting på nettet,
kom jeg frem til to forskjellige metoder jeg ville prøve,
her er den ene:

 Grov Paté  av Vilt med Provencesmaker


1 kg  kjøtt
1 kg lever
300 g hjerte (kan droppes)

2 medium løk
1 hvitløkhode
6 egg
8 dl fløte
120 g smør
3 ss potetmel
1/2 dl Cassis-solbærlikør
2 ss provencekrydder
1 ss pepper
2 ss havsalt



Skjær løk i små biter, press hvitløkbåter.
Bland lever og kvernet kjøtt, helst for hånd.
-du kan bruke en kjøkkenmaskin med k-elementet/grind, 
men resultatet blir en mye finere deig-mindre grov.


Bland inn resten av ingrediensene, 
rør godt om til du er sikker på at alt er godt blandet.



Stek en liten prøvekake (eller stooor for de er kjempegode ;-)
Avkjøl og smak, kryddersmakene blir svakere når den avkjøles.


Tilsett mer krydder hvis nødvendig.

Nå har du flere muligheter,
 steke pateen i vannbad for å bli spist med en gang,
 fryse ned blandingen for å bli brukt senere,
 eller hermetisere den i små glass for å tas opp utover vinteren.




Blandingen er nok til 3 brødformer eller 15  små glass.

Stekes i vannbad i stekeovnen på 200 grader i 45 minutter,
eller 175 grader i 1 1/2 time for brødformer, mindre former kortere tid.
Sjekk ved å stikke i pateen, kommer det klar saft er den ferdigstekt,
 kommer det blodfarget saft trenger den lenger tid.

Her er våre testblandinger,
denne er til høyre og den til venstre kommer nærmere jul.



Hermetiseres i 3 timer.
Se HER for fullstendig forklaring på hermetisering.



Patéen har en  viltsmak som ikke på noen måte er gjemt bort av krydring eller utblanding,
uten å være for fremtredende.
Kan tåle mer provencekrydder.
Den er litt løs noe som skyldes lite mel og lite fett,
tilsett en 1/2 kg fett grisekjøtt hvis du ønsker en fet paté, 
Jeg brukte 3 ss potetmel istedet for 3 dl hvetemel, 
bruk 3 dl hvetemel hvis du ønsker den hardere...

Jeg er fornøyd med den som den er, lett og smøre på brødskiva ;-)

Rundt bordet falt denne varianten i smak hos de yngste,
 og den andre varianten med mer viltsmak og Jul hos de voksne,
oppskrift nærmere Jul.

Patéen kan lages med alle typer kjøtt.



En enkel måte å følge bloggen på er å like oss på Facebook :
 -alle nye innlegg blir satt opp der...

I tilegg blir jeg veldig glad for alle nye liker ;-)

5 kommentarer:

  1. Endelig en oppskrift som ikke inneholder spekk! Her i huset spises ikke svin pga revmatisme, så mulig jeg tester ut denne oppskriften. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er absolutt ikke nødvendig å bruke spekk eller svinekjøtt i pateer...

      Alt kjøtt kan brukes og er det magert kjøtt så blir det rett og slett mindre bindemiddel og resultatet blir litt tørrere, men hva betyr vel det hvis det er bedre for helsa ?
      Denne patéen er aldeles ikke tørr pga av egg og fløte, du ka også bruke smør istedet for spekk, hvis det passer bedre til dietten deres ;-)

      Akkurat nå lager jeg spekepølser, der har jeg kjøpt inn grisefett, men har tidligere laget uten fett, resultatet er like godt, men tørker veldig ut ved lagring, derfor anbefales når det skal spises i løpet av noen uker og anbefales ikke for langtidslagring ;-)

      Lykke til !

      Slett
  2. Spekepølser har vi laget flere ganger, og da uten spekk. Vi bruker fett og nyretalg fra lam og det går helt fint. I år har vi fått oss vakuumpakker, så nå skal pølsene vakuumeres. Foreløpig har vi samlet litt forskjellig kjøtt og fett bare i fryseren, tenkte å lage rene viltpølser av hjort, og så har vi noe geit som vil bli blandet med lam når den tid kommer. Søk gjerne på spåekemat hos meg, så ser du våre erfaringer. :)

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjempelurt med vakumpakker, står på min ønskeliste også ;-)

      Morsomme kjøttblandinger , har nettop kikket på siden din ser kjempeflott ut..

      Du må bare legge igjen link her til innlegget ditt så er det lettere å finne for alle som leter etter flere oppskrifter, som meg, kikker alltid på flest mulig før jeg bestemmer meg for hvilken eller hvordan jeg vil blande mine egne ;-)

      Slett
  3. Spekepølser: http://smakebiten.com/2012/11/01/arets-spekepolser/
    Kommer etterhvert med et innlegg med bedre krydderberegning, men det blir når årets pølser er hengt til tørk. Akkurat nå henger de i røyk.

    SvarSlett

...til stor glede for bloggforfatteren :-)