9. sep. 2013

Glutenfrie Havre-Vaffler

Nå har vi snart prøvd det meste av det meste glutenfritt,
stort sett er det enkelt og komme seg unna å bruke gluten.

Det vanskelige er lyst brød og ???
Her får jeg ikke kjøpt glutenfri melblanding der hvor jeg handler,
 jeg har heller ikke (enda) funnet det i BIO-shoppene i området. 

Men nå fortrekker jeg å finne rene produkter som jeg selv kan blande.
I det siste har det blitt mest bokhvete og havremel, ellers finnes det maismel, kikertmel, rismel og grønnsaksmel.

I dag blir det Vaffler laget på havremel.


Havre Vaffler


1 liter melk
4-6 egg
250 gram havremel
1 1/2 ss fiberhusk
2 ts bakepulver
1 ss stevia
1 ts kardemomme
klype salt
100 gram smør

Bland alt sammen litt og litt, la stå minst 20 minutter det blir en veldig tykk røre.
Ha i 1-2 dl iskaldt vann, for å få litt løsere røre.
Det iskalde vannet gjør vafflene litt sprøere ...sies det...



Stek som vanlige vaffler og Nyt ;-)




Serveres med forskjellig nylagde syltetøy, gele , kompotter, sjokoladepålegg....

...eller til salt lunsjmat ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)