24. sep. 2013

Le Lapin Tradition facon Grand Mére

Tradisjonell fransk kanin-oppskrift,
hvor man bruker sesongens grønnsaker.


Det passer jo perfekt siden jeg fant noen skatter  kjøkkenhagen
 og har tatt opp kanin fra fryseren.




Jeg velger å skrive oppskriften like enkelt som jeg fant den på en fransk blogg, 
bare om kaninkjøtt og kaninoppdrett :-)

Så er det opptil hver enkelt å dosere mengder,
 i forhold til hvor mange dere er til middag.

Min kanin veide 1,4 kg og jeg valgte å dele den i to middager, 
hvorav jeg brukte de store bitene dvs lår og rygg til en middag og de små: forbein,
 sider og ribber til denne oppskriften omtrent 500 g til 5 porsjoner,
som for oss holdt i massevis ved siden av ett godt utvalg i grønnsaker, 
rester nok til ett pizzastykke til lunsj dagen etter...



Tradisjonell Kanin på Bestemors vis


Kanin
sesongens grønnsaker
bacon
løk
smør (ghee)
1 glass muscat-vin
litt olje


Stek bacon og løk (eventuelt sopp) i litt smør/ghee.
Sett til side.




Tilsett litt mer smør i panna og stek kaninkjøttstykkene,
til de blir brune på alle sider.
Ha kjøttet i en gryte.






Kok ut pannen med muscat'n og ha i ett glass vann.




Tilsett kaningryten det du koker ut, timian, laurbærblad, salt og pepper.
La småkoke i 45 minutter med lokk på. 





Ha i bacon-løk blandingen og la småkoke videre mens du steker grønnsakene.
Tilsett litt vann hvis nødvenig.

Vask og skjær valgte grønnsaker i passe biter.
stek disse i olje.
De som trenger lengst tid først, f.eks. poteter.
Ha i etterhvert resten av grønnsakene så de alle er ferdig samtidig.
Her ble det gulrøtter som nummer to og brokkoli og purre helt til slutt.


Til servering har du valget mellom å servere kjøtt og grønnsaker hver for seg,
eller legge grønnsakene på ett fat med kjøtt og saus i midten.



-har du ikke kanin må du gjerne bruke hare, kalkun eller kylling.

De små restene som var igjen brukte jeg på en pizzabit til lunsj ;-)




 Bon Appétit :-)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)