29. juli 2013

Kjøkkenhagen min i Juli

Ikke alltid lett og holde en grønnsakshage i tipp topp stand,
heldighvis så har planter en egen overlevelsestrang :-)

Etter en lang ufrivillig pause fra kjøkkenhagen,
 prøver jeg nå  å få orden på og redde plantene...

I tilegg har vi som tidligere nevnt hatt en kald og våt vår helt til slutten av Juni,
 -her kaldt vinter-
 derfra gikk vi rett over til høysommer med kjempehøye temperaturer,
 og sterk sol avbrutt av tordenvær og harde regnbyger.

Her er noen ganske bra cericetomater, 
som har støtt beskyttende til nærme huset,
klare til aperitif på rot :-)


Ikke akkurat ett godt år for de fleste plantene i grønnsakshagen, 
men potetene liker det vist :-)


En liten hare på besøk,
 håper salaten smakte ;-)






Forskjellige gresskar, som til nå trives ganske bra,
spennende fortsettelse.

Gresskar en av matvarene våre som er SUPERMAT,
 og jeg håper å kunne spise de utover høsten :-) 

Egentlig er gresskar en forvokst squash, så de er også kanskje supermat ???




Etter å ha jobbet altfor hardt i flere uker,
fikk jeg nærmest bevegelsesforbud og ordre om å hvile resten a sommeren :-P
Med strekt betent sene i ene skulderen, betente nedslitte skuldre,
karpaltunnelsyndrom (tror det heter det),
 på toppen av det hele betennelse på ett øye så jeg måtte gå uten linse, 
og siden jeg er veldig nærsynt ble det jo helt umulig å gjøre noe, 
bortsett fra å lese med boken tett opp til nesen ;-)


... mens grønnsakshagen gror igjen....

Så fikk jeg lest hele Ayla-serien (på Fransk), tatt rett ut fra steinalderen (?) for ca 30 000 år siden, har lest dem før og kommer til å lese dem igjen, anbefales på det sterkeste, utrolig flotte bøker hvor forfatteren har jobbet i 30 år med undersøkelser osv for å sette seg inn i historien og leveforholdene i den tiden. 
Kanskje på grunn av disse bøkene at jeg er blitt så opptatt av ville spiselige vekster :-)
-forøvrig er datteren min på 16 nå like hekta som meg etter å ha lest bøkene ;-)
Prøvde å se på det som ferie, har jo leid ut til feriegjester i flere år og aldri kunne nytt svømmebassenget selv i de varmeste månedene, så nå er jeg brun :-D


Vel, poenget er at på 6 uker er grønnsakshagen min nedgrodd av ugress, og plantene som allerede hadde en dårlig start har ikke fått tatt seg opp igjen... Jorda er steinhard, i tilegg til ugresset så mangler det jord rundt tomatplantene de skal jo hyppes siden det vokser røtter oppover stilken...  Som hvert år så har squash plantene begynt å få mugg og tomatplantene er ikke langt unna...



Nå som jeg da føler meg mye bedre :-) så har jeg klart å luke rundt plantene, og så tok gressklipperen resten hihi

Plantene er i dag 27. juli sprøytet med bouilli, et blått vidundermiddel som i følge de biologiske er en gave fra gud .... 

Tomatplantene, vannmelon og agurkene har fått en neve med fullgjødsel og i kveld skal det vannes.

Til tross for alle disse dårlige vekstforholdene så har vi høstet en hel masse godsaker, dog i mindre størrelse og mengde...:
Salater, løk, gulrot, poteter, aspargesbønner og tomater.
Basilikum, persille og pourpier.
...og mengder av jordbær, solbær, rips og bringbær :-)



 Håper på mais i år :-)

 

Solbær og rips er fryst ned siden jeg ikke kunne sylte de med en gang,
dessuten har jeg fått en bok om Solbær fra Norge,
så den må leses og oppskrifter skal prøves ut ;-)

HER er fjorårets Solbær-Rips Gele
-kjempebra oppskrift som anbefales !!!




 I fjor fant jeg ut at solsikker var veldig flotte støtter til tomatplantene, 
jeg sådde derfor solsikkefrø ved siden av tomatplatene, 
noen av dem er nå sterke flotte tomatstøtter, 
der hvor de er for små er tomatene bindt på snorer som er strekt imellom jernstaur.
Husk når du binder opp tomatplanter at selve planten har plass til å vokse og å bevege seg i vinden :-)




Capucine blomster smaker som kapers, 
det gjør forøvrig også bladene, herlig i salater...

blomsterknopper kan legges på eddik og brukes som kapers...



Nå ser jeg frem til Agust og håper på en lang høst så plantene får tatt seg igjen, 
også kommer mormor og hun er flink til å luke ;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)