22. jan. 2013

5 om dagen : Tirsdag

Andre ukedag i mitt prosjekt: 5 om dagen eller hvordan spise sundt og følge alle gode råd.... 

Her er linken til første innlegget:

Forberedelser
Mandag


Frokost

Nøtter: valnøtt-mandler-hasselnøtt, frosne bær (tint i micron) og en youghurt naturell.




Lunsj

100 g grønnsaker (som mandag), torskelever, stekt egg, ost med grovt brød og frukt til dessert




Middag

Salat: 1/2 hode grønn salat, endive, stangselleri, litt purre og litt raspet rødkål...


Spareribs, ferdig marinert eller ikke, langstekes i 2 timer på 150° eller raskt på 220°.
 Jeg marinerte de i persileblandingen tilsatt, salt, sukker, pepper og sennep.
Litt vann i bunnen av pannen for at det ikke brenner fast og så man kan spe litt over kjøttet noen ganger under steking,  forøvrig legger jeg litt aluminiumsfolie over , som jeg tar vekk de siste 10 min.


 Frosne aspargesbønner has rett i kokende vann, kok ca 10 min og hell av vannet, for at de bevarer fargen kan de skylles i kaldt vann med en gang (stopper kokeprosessen) eller ha litt bicarbonat i kokevannet ;-)
Deretter hadde jeg en hakket løk, hvitløk og smør i kjelen og før servering varmer jeg det opp igjen, når smøret er smeltet og løken er litt blankere strør jeg 2 ss mel over rører godt og har i litt creme fraiche, evnt. salt, pepper koker litt og har over ett hakket egg, rør rundt og det er klart til servering...
godt brød til...

 

Ost eller yoghurt til dessert.

Dagens konklusjon:
En del til frokost, 2 deler til lunsj og 2 deler til middag, grønnsaker altså ;-)
- litt fisk til lunsj siden det er kjøtt til middag , ha en fin dag ;-)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)