22. jan. 2013

5 om dagen : Onsdag

Tredje ukedag i mitt prosjekt: 
5 om dagen eller hvordan spise sundt og følge alle gode råd.... 

Her er linken til første innlegget:
 5-om dagen i praksis
dag 1/Mandag
dag 2/Tirsdag

Begynner og komme inn i rytmen :-) og det er helt klart at planlegginga er det store men'et, jo mer man har klart for seg hva man skal prioritere jo lettere og raskere går det, tenk først på om det er fisk eller kjøtt dag (det letteste er faste dager eller annenhver dag) deretter grønnsakene og til sist om man vil ha poteter/pasta/ris og hvorfor ikke bare litt brød !
La heller ikke husbond og barn få spise evnt. poteter etc før fisk/kjøtt og grønnsaker er spist opp,
 hvis ikke blir de ofte fort mett og orker ikke fisk'n ...
For dere som har matpakke og lage: utstyr dere med flere små bokser som går inni en stor og legg grønnsaker i en (så lite kuttet opp som mulig) kjøtt/fisk i en annen, frukt/kake og brød for seg...
og for å være helt i den sunne ånden ikke glem 1-2 glass vann til måltidet, også til middag etter vinglasset ;-)


Frokost
Havresuppe med honning og frukt ved siden av,
det kommer en ekstra melkeporsjon senere.




Hvis du er mett etter havresuppen så er det jo bare å ta med seg frukten som et mellommåltid ;-)
en neve havregryn i en bolle med 2 dl vann: 2 min i micron,
eller kok i kjele på ovnen hvis alle spiser frokost samtidig.






Lunsj
onsdager spiser vi alle lunsj sammen siden det her i Frankrike ikke er skole onsdag ettermiddag...

Grønnsaker til alle, men litt mindre til hver, og eggerestepanne laget på: evnt rester av pasta/grønnsaker eller ferske ;-) litt bacon biter og ett egg til hver. Ost strøs over på slutten av steketiden og man spiser en skive grovt brød ved siden av (eller legger den under), da får man proteiner, melkeprodukt og karbohydrater på en gang: enkelt og raskt både og spise og å lage. Eggepanne/omelett er noe jeg lager veldig ofte for å bruke opp rester og minske brød/pålegg forbruket til lunsj ;-) og så er det veldig raskt, har enkelt og greit alt mulig av rester i stekepanna (t.o.m. ratatouille og små supperester) har i litt baconbiter for smakens skyld hvis jeg har og det ikke er noen andre kjøttrester.. når alt er gjennomvarmt har jeg i ett egg per person direkte i panna (ikke noe ekstra oppvask) rører rundt og lar det stå og stivne, deretter kan man eventuelt ha på ost, serveres med litt friskt grønt og godt brød !
Også en nydelig Kiwi kake som gir en porsjon nøtter, melkeprodukt og frukt.

Middag

Salat som på mandag...

Fiskegrateng laget på fiskekraften (ca 1 liter til 5-6 pers.) du kokte på mandag (eller i dag eller buljong), lag hvit saus med kraften og litt fløte, jeg krydret med: pepper, paprika og cumin..litt salt...
Fyllet ble laksebitene fra kraftkokinga, ett halvt blomkålhode,
 litt frosne erter som tok opp plass i fryseren... alt blandes i sausen og helles i ildfast form.
Ha revet gulost over eller som her: raclette osteskiver... stekes i ovnen på 200 i ca 45 min.
 Jeg hadde deretter litt av persille/sitron blandingen min over ved servering... her får man i seg en porsjon grønnsaker, og 2 porsjoner melkeprodukter... og ikke glem godt brød og vinglasset (rød vin)....


 

 Frukt til dessert siden alle andre porsjoner er spist opp i dag ....
En porsjon energi og frukt til frokost.
Lunsj: en porsjon grønnsak + en porsjon frukt, to porsjoner melkeprodukter.
Middag: 1 porsjon grønt (salat) + 1 porsjon grønnsaker, fisk og ost.
Tidsmessig tok Frokosten den tiden å ta frem bolle og havregryn,
 kaffen ble laget  mens den sto i micron (ta gjerne te istedetfor kaffe) dvs. totalt 3 minutter. 
Lunsj'n tok litt lenger tid p.g.a. kaken (som fint kan lages på forhånd), selve eggepanna tar vel 5 min forberedelser og 10 min steking, mens den steker har man god tid til å kutte opp grønnsaker.
Middagen (hvis fiskekraften er ferdig) tok 10 min å lage saus fra grunnen av, blomkålen ble kuttet opp i mellomtiden og fikk 6 min i micron og deretter 2 min på å fordele alt i formen og en sudoko mens den står der, neida, lage salat og rydde litt passe på at et barn dekker bordet og tømmer oppvaskmaskinen og så en sudoko mens man venter på å spise ;-)
... totalt 1 time, hvorav 30 min stillhet ....
og hvis du synes dette var interessant bli med oss på facebook da vel:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)