6. okt. 2012

Lilla Blomkål i vannbakkelsdeig

Falt pladask for denne oppskriften på gougère i 'The vegetable encyclopedia and cookbokk' av Christine Ingram. En bok jeg kjøpte billig i England for mange år siden men som blir flittig tatt frem.

Det var dette lilla blomkålhodet som gjorde at jeg lette etter en oppskrift hvor lillafargen kom litt til sin rett. Hvis dere har bedre ideer så legg gjerne igjen en kommentar, da jeg er sikker på at det finnes ;-)


Orginaloppskriften er med tomatsaus, og det gjør seg jo godt til hvit blomkål,
men til lilla synes jeg det passet med en god hvit saus :)

 

Ungene ber på sine knær om jeg ikke snart kan lage denne igjen,
og det er derfor jeg gjerne vil dele den her med dere :)

Det slitsomme med engelske oppskrifter er at at alt er pints , oz, cups etc. :(
...også må jeg jo alltid bytte om litt så her kommer min versjon :)

Vannbakkelsdeig:
3 dl vann
115 gram smør
150 gram mel
4 egg
115 gram revet ost

salt og pepper

Fyll:
3 mellomstore løk
1 blomkålhode
50 gram smør
4 ss hvetemel
6-7 dl melk
muskat,pepper og salt


varm opp ovnen til 200 grader mens du forbereder retten...

Begynn med Hvit løksaus:
Smelt smøret og la løken (skjært i biter ) surre litt, før det blir brunt har du i hvetemel og rører godt. Spe med melk litt og litt så den får tid til å tykne, men ikke la den bli for tykk.Smak til med muskatnøtt, salt og pepper.
Vask og del blomkålen i buketter, ha disse i sausen og la småputre til du har laget vannbakkelsdeigen:

Vannbakkelsdeig
Ha vann og smør i en kjele og kok opp, når det koker helles melet i og nå må du røre til deigen blir en stor klump og slipper kantene på kjelen. Ta av varmen og la avkjøles litt (så ikke eggene blir stekt ;-) )

Når deigen er litt avkjølt røres ett og ett egg inn, rør godt mellom hver gang,
hvis den etter de 4 eggene er for tykk, kan du ha i en eggeplomme.


Til slutt røres inn ost, pepper og salt.

Nå trenger du ett ildfast fat med litt høye kanter på, eventuelt en kakeform.

Legg deigen langs kanten i formen, pass på at den går litt oppover kantene og ikke dekker i midten.
Jeg brukte en slikkepott for å jevne og rydde opp litt ;-)

Deretter helles blomkål sausen i midten...



Og den er klar for ovnen, la stå i 40 minutter (ikke varmluft og uten å åpne døra ;-) ), deretter slår du av varmen og lar den stå til servering, viktig at den får stå minst 5 min så den ikke faller sammen.

Slik så den ut når den kom ut av ovnen :) Gjør seg med litt parmesan...


Kan spises som ren vegetarrett eller ved siden av fisk / kjøtt.
Vi hadde svinekjøttbiter som ble sennepstekt og fikk koke i litt vann og soyasaus: utrolig godt !

Og slik så restene mine til frokost neste dag :)




Bon Appètit :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)