9. sep. 2012

Muffins med squash og hvit sjokolade.

Anbefales på det varmeste ;-)
Ja, fortiden så bruker vi squash til alt, salat, hovedrett og nå i desserten ;-)

Alle kjenner jo nå til gulrotkake, kjempegodt,  og squash kan like gjerne brukes i kake ;-)  nJeg liker å lage  muffins, passe porsjoner og lett og ta vare på til neste dag.. ...ja, hvis det er noen igjen da...
Hvis du har en god oppskrift med gulrot, kan du bruke denne, bare å bytte grønnsak og ha litt mindre veske i røra...
Først og fremst vasker og river man squash, jeg raspet mange,
og ja ! det kommer flere innlegg med revet squash.. :)

Squash-Muffins

5 dl  hvetemel
1 dl malte mandler
1 ss bakepulver
1 dl gram sukker
2 egg
2 dl Eplesaft
3 ss olje
6-7 dl  revet (avrent)squash
1 plate hvit sjokolade (eller brun :-P )
Mandelflak til pynt
Bland alt det tørre i en robot, bland det våte og tilsett raskt (mens roboten går...)
Bland røra forsiktig med revet squash.

Og fordel i muffinsformer som står i ett muffinsbrett, eller bruk 2 muffinsformer... Jeg brukte 2 ss i hver form dvs. 2/3 fulle... Søtmonser kan få lov til å tilsette 1/2 dl sukker/sirup til ;-)


 Deretter stakk jeg en sjokoladerute i hver muffins og strødde mandelflak over.


Stekes på 175 grader i 20 minutter med vifte, jeg stekte to brett på en gang.
Sjekk om det holder evnt legg over ett bakepapir hvis de blir for brune på toppen.

Du må gjerne lage formkake eller rund kake,
stekes på 175 grader i 45-60 minutter ettersom tykkelsen: testes med en pinne.


I følge en slik oppskrift så blir det 12 muffins, jeg fikk nå  24: mulig jeg hadde litt lite i hverform ??? men godt var det, for det var ikke måte på hvor sultne gjengen var selv etter salat, hovedrett og ost...  :-)
Resten gikk ned til frokost og hvorfor ikke i en matpakke, ingen som ser sjokoladen inni og de har jo grønnsaker i seg, og må gjerne lages med grovt mel og hele gryn ;-)

Såå gode at før jeg rakk å publisere dette innlegget har vi laget en gjeng til, har derfor dobbeltsjekket oppskriften og stekinga, samt antallet og det ble 24 i mellomstore muffinsformer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)