30. sep. 2012

aPottimarron

Potimarron er som ett lite gresskar,
hvet ikke om vi i Norge sier noe annet enn gresskar.

Her i frankrike har de alle forskjellige navn...
Potimarron, potiron, citrouille(Halloween)
de er alle 'courge'..Gresskar ?

...i kina produserer de 30 % av verdens gresskarproduksjon...

Og ikke minst er gresskar kempesunt, 
150 gram om dagen er nok til å dekke mye av vårt vitaminbehov og beskytte oss mot sykdommer.


Kjøpte inn denne lille saken med tanke på å lage grateng i skallet, men vel inne på kjøkkenbenken så ble det helt klart at det ville bli vanskelig for den var veldig hard og lot seg ikke skrape ut, så da ble den skjært i båter, salt, timian og olivenolje ble drysset over og stappet i ovnen, mens jeg funderte på alt jeg kunne bruke den til. Vel ute av ovnen (1 time på 180 grader) ble det helt klart at den var kjempegod som den var, og trengte overhode ingen forbedringer...og da var det jo ingen vits i å gjøre noe mer...



Servert som den var til restekjøttboller i tomatsaus og spist med skall...


Når du er så heldig å få tak i ett gresskar så ikke kast frøene de kan brukes,
 og det er der det sitter mest nyttige næringsstoffer (?) ...


Jeg tok ut frøene og ga de ett lite oppkok for å fjærne kjøttrester... 
Deretter bredde jeg de ut på et stekebrett og hadde på salt og tørket timian... 
Neste gang skal jeg huske på å ta av noen til neste vårs plantesesong... ;-)


20 minutter på 180 grader, høyt i ovnen. Tok dem ut når de bgynte å sprette :)


Bonne apèritif !



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)