26. aug. 2012

Grønnsakshagens Overraskelser

Livet med grønnsakshage er ikke bare arbeid det er også mye glede og noen overraskelser...

Årets første store begivenhet var når to agurkplanter viste seg å gi meloner... og mye større og finere enn de jeg tidligere har plantet, må sies at de vokste inne i drivhuset godt beskyttet av ugress... nam  nam..




De heter vel honningmelon i Norge (?) men her er det 'melon' og kjempepopulær, når de er ferige til å høstes skal de lukte melon og stilken begynner å løsne, eller få sprekker rundt festet, de skal ha tegninger i skallet og ha minst 10 'biter' for å være gode, min hadde 11 :-)
De brukes mest som forrett, og gjærne med spekeskinke surret rundt seg. Ellers kan de skjæres i terninger, ha over litt sukker og 'porto' , portvin, sherry etc. settes i kjøleskapet og spses som dessert...
eller : spises 'naturel' med skje på stranda :-)

Også ble det mye latter når minstejenta skulle dra opp en gulrot... 
Her i Frankrike blåser t.o.m. grønnsakene i eu-regler :)



Den siste og aller største overraskelsen i 2012 kom sist lørdag når vi vasket utleiedelen, Philip vanner blomster på terrassen og roper plutselig , mais on a des peches ici !!! dvs 'vi har ferskner her' ... det hørte ikke jeg (som vasket badene i 2. etg), men de andre kom løpende og klarte å plukke alle fire :-( før de kom løpende... må innrømme at ikke helt trodde på dem... men siden de ikke har for vane og lyve og ikke finne på slikt tull når vi jobber, og jeg fant ett 'tre' i ett oppbygd blomsterbed i våres, med noen vakre blomster som jeg definerte som mandelblomster, men litt mer rosa... bladene lignet også... og siden vi har leid ut hele sommeren så hadde jeg glemt hele greia...


Resultat av at noen har kastet stenen i en fersken i blomsterbeddet er altså et ferskentre :-)  ...og det uten sykdom, de andre som jeg har kjøpt som trær og plantet etter alle kunstens regler, har kun fått sykdommer og ikke gitt så mye som en blomst..
 KJEMPEGØY!  og KJEMPEGODE! 
...Heldigvis ble det akkurat en til vær. nå kan ikke treet bli stående i blomsterbeddet som vil bli alt for lite så vi får se hva vi klarer å få til når i Oktober som er mnd for planting av trær...

Ellers i grønnsakshagen så sliter grønnsakene med å leve sammen med muldvarpen... det er nå en del ugress men ikke helt overgrodd, ifølge mannen min så får jeg bare si at jeg driver BIO :-P

Jeg synes nå at vi har ganske så bra med grønnsaker alikevel og det blir lite pasta-middager på ungene :-)

Året 2012 's beste ide :-) :-) :-)
Solsikkene gjør en god jobb som støtte for tomatene, hadde bare tomatplantene hatt riktig størrelse så hadde det vært riktig så morsomt, uansett så er det vakre tomatstøtter:


De siste sukkerertene fikk lov til å vokse videre, deretter ble de glemt til de var helt tørre og nå har jeg tatt vare på ertene til å såes neste år :)


 ...og så kom den noen slemme fluer / larver og spiste de opp :-(







Og til slutt noen bilder av det vi har høstet inn.





















For å komme til mine andre blogginnlegg om kjøkkenhagen mine,
 se øverst på bloggen og gå inn på siden kjøkkenhagen...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

...til stor glede for bloggforfatteren :-)